plastikowe słomki ekologia
Mimo że słomka jest mała i wygląda niewinnie, był to siódmy najczęściej zbierany śmieć na plażach w zeszłym roku, a w Polsce zużywamy codziennie łącznie 3 miliony słomek | fot.: Fotolia

Najciekawsze akcje społeczne przeciwko zmianom klimatu

Coraz gorętsze lata i anomalie pogodowe, jakich nie można było sobie wyobrazić jeszcze kilkanaście lat temu, nie są już pieśnią przyszłości, lecz rzeczywistością, w której żyjemy. Nie ulega wątpliwości, że klimat się ociepla, lód w Arktyce topnieje, a ocean wypełniają tony plastiku wytworzonego przez ludzi. Zanieczyszczenie powietrza oraz nasz styl życia znacząco wpływają na stan świata. W związku z tym coraz więcej organizacji, aktywistów oraz firm decyduje się na stworzenie kreatywnych akcji mających na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa na istotny problem, jakim są zmiany klimatu.

Cztery stopnie robią różnicę

Szwedzka marka IKEA słynie z nietuzinkowych pomysłów i proekologicznej misji. Pragnąc zwrócić uwagę swoich klientów na problem globalnego ocieplenia, kanadyjski oddział IKEA przeprowadził eksperyment polegający na podniesieniu temperatury w sklepie o 4°C. Według badań, o tyle stopni wzrośnie temperatura na świecie do 2090 roku, jeśli nie zaczniemy przeciwdziałać ociepleniu klimatu. Wydawać by się mogło, że 4°C nie robią różnicy, jednak reakcje klientów i pracowników IKEA widoczne w filmiku „4 Degrees”, zamieszczonym na kanale YouTube IKEA Canada, świadczą o tym, że funkcjonowanie w tak wysokich temperaturach może być znacznie utrudnione.

https://youtu.be/2IxHqtQj1rU

Tu pijesz bez słomki

Aktywistka Areta Szpura we współpracy fundacją Lonely Whale i portalem Noizz.pl tego lata zwróciła uwagę całej Polski na zanieczyszczenie mórz i oceanów przez plastik zagrażający życiu zwierząt. W mocnym spocie reklamowym wystąpili m.in. Hubert Urbański („zabijam delfiny regularnie”), Anja Rubik („mam na sumieniu lamparta morskiego”), Robert Biedroń („zamordowałem lodofokę grenlandzką”) oraz Krzysztof Gonciarz („zamordowałem kaszalota”). Jak tłumaczy Areta Szpura, z powodu połknięcia plastiku giną setki tysięcy zwierząt żyjących w morzach i oceanach, do czego przyczynia się każdy z nas. Mimo że słomka jest mała i wygląda niewinnie, był to siódmy najczęściej zbierany śmieć na plażach w zeszłym roku, a w Polsce zużywamy codziennie łącznie 3 miliony słomek. Celem akcji jest wyeliminowanie ich z restauracji i sprawienie, by „Polska stała się jednym z pierwszych miejsc na świecie, które pozbędzie się plastikowych słomek”. Restauracje, które chcą włączyć się do akcji, otrzymują od organizatorów naklejkę „Tu pijesz bez słomki”. Szpura zachęca również wszystkich Polaków, by zamawiając napój, wyrobili sobie nawyk mówienia: „Poproszę bez słomki”.

Punkt Krytyczny

W 2017 roku organizacja ekologiczna WWF stworzyła serię dziesięciu 5-minutowych odcinków pod wspólną nazwą „Punkt krytyczny. Energia OdNowa”. W każdym z nich widz może znaleźć odpowiedzi na pytania związane ze zmianą klimatu, smogiem, konsumpcjonizmem, energią wiatrową i słoneczną, metodami transportu, globalnym ociepleniem czy rewolucją żywieniową. Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem zmiany klimatu i zasugerowanie rozwiązań mogących wpłynąć na naszą świadomość oraz codzienne wybory i zachowania. Zwieńczeniem serii stał się pełnometrażowy film dotyczący zmiany klimatu i rewolucji energetycznej. Zarówno serię odcinków, jak i film można obejrzeć na stronie akcji: www.energiaodnowa.pl.

APU

Sprawdź także

eko gadżety reklamowe

Eko gadżety jako pomysł na reklamę

Ekologia jest w modzie, co powinno cieszyć nas wszystkich. Przedsiębiorcy mogą również wykorzystać ten trend …