najdroższe samochody
Całkowita wartość rynku motoryzacyjnego na koniec 2023 roku wynosiła około 3,5 biliona dolarów | fot.: materiał partnera

Najwięksi producenci samochodów według przychodów 

Globalny rynek motoryzacyjny jest w ciągłym ruchu. Po trudnych latach spowodowanych najpierw pandemią, a potem kryzysem półprzewodników, sektor ciężko pracuje, aby powrócić do wcześniejszych poziomów. Ogólnie rzecz biorąc, w obecnym, niezbyt kwitnącym kontekście ekonomicznym, konsumenci muszą szukać nowych strategii, aby sprostać swoim potrzebom. W tym aspekcie internet przychodzi z pomocą, oferując zupełnie nowe zasoby. Na przykład, coraz bardziej popularne stają się strony ecommerce dedykowane oryginalnym używanym częściom zamiennym, które cieszą się uznaniem za jakość usług i szerokość oferty katalogowej, wśród których można znaleźć także Kolektor ssący (A6510900037) oraz inne części mechaniczne, które mogą się przydać do Twojego samochodu.

Postępy technologiczne i zmiana preferencji

Całkowita wartość rynku motoryzacyjnego na koniec 2023 roku wynosiła około 3,5 biliona dolarów, dzięki dużym postępom technologicznym i trwającym przejściom w kierunku bardziej zrównoważonych modeli, ale także dzięki stałemu odnawianiu potrzeb, gustów i preferencji konsumentów. Biorąc pod uwagę, że całkowity wzrost rynku wynosił około 2,7 biliona w 2021 roku, roczna skumulowana stopa wzrostu na poziomie 3% tłumaczy się także wzrostem dostępnych dochodów dla zamożniejszych grup oraz większym zapotrzebowaniem na samochody z wyższej półki, takie jak SUV-y.

Samochody elektryczne na pierwszym planie

Jedną z najbardziej widocznych tendencji na obecnym rynku motoryzacyjnym jest rosnąca znaczenie i zwiększone zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne. Po okresie sceptycyzmu co do jakości tego typu pojazdów, najnowsze analizy pokazują, że konsumenci coraz częściej wybierają tę opcję. W pierwszych miesiącach 2023 roku sprzedano ponad dwa miliony pojazdów elektrycznych, a najczęściej wprowadzanym na rynek modelem samochodu, po raz pierwszy w historii, był model w pełni elektryczny. W ujęciu procentowym wzrost wynosi około 25%, zmuszając niektóre z głównych firm do adoptowania nowych strategii.

Konieczność przejścia

Istnieją inne dane, które pokazują, jak solidna jest ta tendencja. Toyota zawarła kilka umów bezpośrednio z producentami baterii, zapewniając sobie możliwość wyprodukowania 3,5 miliona pojazdów elektrycznych do 2030 roku, ale również General Motors dostosowuje się, opóźniając produkcję elektrycznych ciężarówek z ubiegłego roku, aby skupić się na produkcji pojazdów elektrycznych w 2024 roku. Kolejny gigant sektora, Ford, dąży do produkcji dużych ilości pojazdów hybrydowych, także z napędem benzynowym, aby móc zaspokoić zapotrzebowanie na zrównoważone alternatywy bez konieczności przechodzenia bezpośrednio na pojazdy elektryczne. Polityki firmowe są zatem coraz to nowe i różne, ale wszystkie dążą do pogodzenia aktualnych realiów ekonomicznych z oczekiwaniami konsumentów.

Najwięksi pod względem przychodów

Zgodnie z najnowszymi danymi, grupa przemysłowa, która przodowała w 2023 roku pod względem przychodów, to Volkswagen AG, z dochodami przekraczającymi 318 miliardów dolarów, goni ją Toyota Motor Corporation, która jak już widzieliśmy, intensyfikuje produkcję EV, ale osiąga także świetne wyniki w innych segmentach, umieszczając kilka modeli wśród najlepiej sprzedających się pojazdów roku, z łącznymi przychodami wynoszącymi 286,15 miliardów dolarów. Podium uzupełnia Stellantis N.V.: międzynarodowy konglomerat może pochwalić się rocznymi przychodami wynoszącymi około 200 miliardów dolarów.

Poza podium

Na czwartym miejscu w rankingu przychodów znajduje się Ford, z prawie 170 miliardami dolarów w ostatnich dwunastu miesiącach, podczas gdy General Motors poczyniło postępy w zakresie zdolności produkcyjnych i przychodów, bardzo zbliżonych do tych Forda (169 w czerwcu 2023 roku), co świadczy o tym dużym wzroście. Około dziesięciu miliardów mniej przychodów zanotował producent luksusowych samochodów Mercedes-Benz Group (161,9 w czerwcu 2023 roku) oraz BMW, z przychodami około 158 miliardów. Honda, biorąc pod uwagę tylko produkcję samochodową, osiągnęła prawie 130 miliardów przychodów w ciągu roku, zgodnie z danymi z czerwca 2023 roku, podczas gdy Hyundai zatrzymał się na 118 miliardach. Ostatnią firmą z przychodami przekraczającymi 100 miliardów (103) jest SAIC Motor Corporation, ale warto także zwrócić uwagę na Teslę: amerykański producent pojazdów elektrycznych, według dostępnych danych z 2022 roku, osiągnął przychody w wysokości 94 miliardów, z prognozami wzrostu.

Silna obecność Azji

Centralna rola kontynentu azjatyckiego na rynku motoryzacyjnym jest potwierdzona przez coraz większą liczbę firm reprezentowanych w tych rankingach. Na przykład China FAW Group osiąga prawie 88 miliardów przychodów, o 4,5 więcej niż Nissan. Guangzhou Automobile natomiast osiągnęło 77 miliardów, nieznacznie przewyższając BYD (76,6). Także Kia Corporation przekracza próg 70 miliardów (prawie 73), podczas gdy Dongfeng Motor Company, Beijing Automotive Group i Zhejiang Geely Holding Group zajmują miejsce w rankingu z przychodami przekraczającymi 60 miliardów. Ostatnią firmą reprezentowaną w pierwszej dwudziestce jest Renault, z przychodami wynoszącymi 55 miliardów dolarów.

Artykuł sponsorowany

Sprawdź także

Zabytkowy samochód

Przybywa w Polsce zabytkowych pojazdów

Rynek pojazdów zabytkowych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Krajowi kolekcjonerzy posiadają ok. 50 tys. samochodów, …