Międzynarodowe targi sztuki XX i XXI wieku International Art Fair Warsaw 2016 dobiegły końca. Między 7 a 10 kwietnia na stadionie PGE Narodowym w Warszawie kilkudziesięciu wystawców zaprezentowało prace artystów z różnych stron świata. Zarówno ekspozycja, jak i wydarzenia towarzyszące cieszyły się dużym zainteresowaniem, na targach tłumnie pojawili się goście z Polski i z zagranicy. Nowych właścicieli znalazły 3 rzeźby Igora Mitoraja. Galeria Contini Art UK z Wielkiej Brytanii sprzedała je za łączną kwotę 650 000 funtów brytyjskich.
Rzeźby trafiły w ręce 3 polskich kolekcjonerów.
– Jesteśmy pod wrażeniem tego, co udało się osiągnąć w trakcie pierwszej edycji targów – mówi Diego Giolitti z Contini Art UK. – Jestem przekonany, że Igor Mitoraj byłby z tego dumny.
W trakcie targów prace artystów z powodzeniem sprzedawali również inni wystawcy. Galeria 101 projekt sprzedała między innymi wycenioną na 19 000 złotych rzeźbę Krzysztofa Ostrzeszewicza „Judyta”.
– Uważamy targi za bardzo udane, wydarzenie miało świetną frekwencję, powierzchnia wystawiennicza była bardzo dobrze przygotowana – mówi Barbara Elżanowska – Rutherford, właścicielka galerii. Cieszymy się, że przyjechało wielu wystawców z zagranicy – to umożliwiło nam nawiązanie ciekawych kontaktów.
Za 20 000 złotych wystawca Art info sprzedał pracę po raz pierwszy wystawianego w Polsce Roberta Schaberla „Dance with copper”.
– Targi wyróżniał wysoki profesjonalizm organizacyjny. To daje podstawy do planowania IAFwarsaw, jako cyklicznej imprezy na rynku. – mówi Rafał Kamecki, założyciel Artinfo.pl. Artinfo prezentowało również prace z nurtu street art, sprzedano między innymi pracę „L-2”, którą kupił kolekcjoner z Dublina. Autorzy pracy – Monstfur podkreślali, że targi IAFwarsaw stworzyły nową jakość na polskim rynku, artyści nawiązali dużo kontaktów artystycznych i biznesowych i liczą na to, że z roku na rok będzie przybywać kupujących.
– Takie targi jak IAFwarsaw 2016 są ogromnie potrzebne – powiedziała Ludovika Rossi Purini z Alludo Room Gallery. – Nawiązaliśmy bardzo ciekawe kontakty z kolekcjonerami z całego świata, co na pewno zaprocentuje w najbliższych tygodniach i miesiącach.
– Najbardziej cieszy nas fakt, że w ciągu czterech dni targów udało nam się zainteresować sztuką XX i XXI wieku ponad 4 tysiące osób, które nas odwiedziły. Wśród zwiedzających nie zabrakło także kolekcjonerów, którzy zdecydowali się na zakup prezentowanych dzieł. Jest to dla nas sygnał, że międzynarodowe targi sztuki w Polsce są potrzebne i warte tego, aby je rozwijać – mówi Beata Roszkowska, pomysłodawczyni i dyrektor IAFwarsaw 2016.
– Ideą tworzonych przez nas targów była interdyscyplinarność i okazało się, że właśnie łączenie sztuk wizualnych, w tym fotografii i rzeźby z designem było dobrym posunięciem – podsumowuje Małgorzata Miśkowiec, kurator wystawy. – Jesteśmy ogromnie zadowoleni, że udało się to osiągnąć przy zachowaniu spójnej linii artystycznej. Wiemy zarówno od wystawców, jak i odwiedzających nas gości, że dobrze czuli się w przestrzeni, którą stworzyliśmy i docenili przyjazną atmosferę tego miejsca – dodaje Małgorzata Miśkowiec.
Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się także wydarzenia towarzyszące. Dyskusje o sztuce, historii kolekcjonerstwa, współczesnym designie, sztuce streetartu i wideo artu oraz pokaz filmu przyciągnęły wielu słuchaczy i widzów.
Partnerem strategicznym IAFwarsaw 2016 był Photo Culture. IAFwarsaw wspierały także instytucje kultury, w tym między innymi: BWA Tarnów, Galeria Sztuki im. J. Tarasina z Kalisza i Atlas Sztuki
z Łodzi, Instytut Polski w Szkokholmie, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, Kino Muranów z Warszawy, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Instytut Słowacki. Partnerem targów było Audi.
Beata Roszkowska – pomysłodawczyni i dyrektor International Art Fair Warsaw. Entuzjastka, kolekcjonerka i propagatorka sztuki. Od 2010 roku prowadzi galerię sztuki Le Marchand. Organizowała wystawy i brała udział w organizowanych w Warszawie targach sztuki. Poza działalnością wystawienniczą zajmuje się koneserstwem i badaniem sztuki XX wieku. Przez kilka lat koordynowała projekty marketingowe w Narodowym Banku Polskim, między innymi Dni Otwarte NBP i uroczyste inauguracje emisji monet okolicznościowych. Odpowiadała również za działania marketingowe związane z promocją projektów edukacyjnych NBP. Ukończyła magisterskie studia pedagogiczne ze specjalnością andragogika na Uniwersytecie Warszawski. Obecnie w Instytucje Historii Sztuki na Wydziale Historycznym UW przygotowuje badawczą pracę magisterską na temat działalności pedagogicznej malarza wywodzącego się z nurtu kapistów – Tadeusza Dominika.
Małgorzata Miśkowiec – kuratorka przestrzeni sztuk wizualnych International Art Fair Warsaw 2016. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (historia sztuki), Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (kulturoznawstwo międzynarodowe). W latach 2011/2012 specjalistka do spraw realizacji międzynarodowego projektu „Sztuka współczesna narodów dawnej monarchii Austro – Węgierskiej” w Galerii BWA SOKÓŁ w Nowym Sączu. Współpracowała z najwybitniejszymi polskimi i zagranicznymi artystami. Koordynowała wiele wystaw, m.in.: „Utracone historie”, kurator Barnabas Bencsik, 2011; „Void” kuratorka Anda Rottenberg, 2012; „Galicia Mon Amour. Szaleństwo, fantazja i fantazmat” kuratorka Danna Heller, 2012; wystawa prac Michaela Riedla, kuratorka Goschka Gawlik, 2013; „Co pozostaje”, kuratorka Magdalena Ujma, 2013; „Z ciemności”, kurator Grzegorz Sztwiertnia, 2013.
Materiał partnera zewnętrznego