Konkurencja w dobie XXI wieku jest tak duża, że bez działań reklamowych trudno utrzymać się na rynku, a już na pewno pozyskiwać nowych klientów. Pośród szeroko zakrojonych kampanii marketingowych, wiele firm skupia się jedynie na działaniach w obrębie sieci. Rzeczywiście, marketing internetowy to doskonała droga do tego, aby zdobywać nowych i pozostawać w kontakcie z obecnymi klientami.
Reklama online to jednak tak szeroka dziedzina, że trudno szczegółowo opisać wszystkie jej elementy. Szczególnie że każdy kolejny miesiąc przynosi na tej płaszczyźnie nowe możliwości. Pewne działania w zakresie e-marketingu są jednak niezbędne i wykonywane powinny być przez każdego reklamodawcę. Przedsiębiorcy stacjonarni oraz prowadzący biznes online, pamiętać muszą o działaniach reklamowych w zakresie wyszukiwarek, kanałów Social Media czy marketingu afiliacyjnego.
1) Pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek
Przede wszystkim ruch na stronie pozyskiwać można z wyszukiwarek. Pozycjonując stronę w Google, ruch generowany jest na dwa sposoby — organicznie lub za pomocą płatnych linków.
Ruch Organiczny
Ruch organiczny (Organic Traffic, ruch bezpłatny) to wszystkie wejścia na stronę internautów, które wynikają z bezpłatnych wyników wyszukiwania wyświetlanych przez wyszukiwarki internetowe (najczęściej Google, inne to np. Bing czy Yahoo). Za darmowe uważa się wszystkie wyniki zapytań, które nie są wyświetlane jako linki sponsorowane. Co istotne, ruch organiczny pochodzi zazwyczaj z 10 pierwszych pozycji wyników wyszukiwania, gdyż niewielu internautów korzystając z wyszukiwarek, zagląda na drugą czy tym bardziej trzecią stronę i dalej.
Przedsiębiorca zmuszony jest więc zadbać o wysoką pozycję swojej strony w wynikach pod danymi frazami kluczowymi. Poza jej optymalizacją pod SEO i dostosowaniem treści, opisów produktów i kategorii, pomóc może content marketing. Są to merytoryczne, angażujące treści, które odpowiadają na pytania stawiane przez klientów w zakresie oferowanych usług czy produktów. Ważne, aby treści powstałe w obszarze strony (np. na blogu) miały linkowanie wewnętrzne, a więc kierowały do innych materiałów, artykułów czy produktów znajdujących się w jej obrębie.
Z punktu widzenia wysokiej pozycji w Google, korzystne są też artykuły na innych portalach, blogach czy serwisach z odsyłaczem na stronę firmy. Należy jednak przy tym pamiętać, że link linkowi nierówny. Najbardziej wartościowe dla strony są odnośniki pochodzące z serwisów o długim stażu i z wysokim algorytmem PageRank.
Paid Search
Przeciwieństwem pozyskiwania ruchu organicznie jest model Paid Search. Jak sama nazwa wskazuje, są to wejścia na stronę z płatnych wyników wyszukiwania. Takie promowanie stron, którego doskonałym przykładem są linki sponsorowane i reklamy Google Ads, rozliczane są najczęściej w formie CPC (Cost Per Click; opłata za kliknięcie reklamy).
– Oba sposoby pozyskiwania ruchu mają swoje zalety i najlepiej prowadzić je komplementarnie. Ruch organiczny pozyskuje się zwykle poprzez długotrwałe i konsekwentne działania SEO, wymaga on czasu i zaangażowania, ale po jakimś czasie można w dużym uproszczeniu przyrównać taką inwestycję do dochodu pasywnego. Ruch płatny w modelu PPC co prawda wymaga permanentnego dopływu środków na kampanię linków sponsorowanych, ale efekty można osiągnąć właściwie od ręki. Jest również dużo bardziej elastyczny i pozwala dobrowolnie dopasowywać komunikację i intensywność działań, np. w sezonie albo podczas okresowych promocji – mówi Certyfikowany Trener Google oraz CEO Agencji AdPeak, Wojciech Morawski.
Warto przy okazji zauważyć, że ruch na stronie pod różnymi aspektami pozwalają przeanalizować specjalne narzędzia. Podstawą w pracy każdego pozycjonera jest Google Analytics.
2) Social Media
Każda firma, która chce zaistnieć w świadomości odbiorców, musi również aktywnie działać w kanałach Social Media. Jednak sama obecność na Facebooku, Twitterze czy Instagramie nie przekłada się na sprzedaż. Nie każdy użytkownik SM nastawiony jest bowiem na tryb zakupowy. Najważniejsze, aby poprzez Fanpage na FB czy konto na Instagramie (Twitter daje mniejsze możliwości), kreować content o różnym charakterze i w różnej formie (treści, materiały wideo, infografiki itp.).
Media społecznościowe to bowiem doskonały kanał do budowania wizerunku marki. Otwierając się na potencjalnych klientów i nawiązując z nimi dialog, można też lepiej poznać grupę docelową zainteresowaną danymi produktami czy usługami.
Reklama w mediach społecznościowych to doskonała forma do zaprezentowania się światu zwłaszcza dla małych i średnich firm, które nie mają wielkich nakładów na kampanie marketingowe. Koszty nie są tu wygórowane, a pokazać się można tysiącom potencjalnych użytkowników, jednocześnie pracując nad budową wizerunku marki. Jak więc skutecznie reklamować się przez kanały SM?
Przede wszystkim każdy przedsiębiorca musi mieć świadomość, że samo posiadanie profilu nie wystarczy. Chcąc odnieść sukces, przygotować należy kampanię działań w mediach społecznościowych, budując ją tak, aby była ona częścią strategii komunikacyjnej i biznesowej firmy. Prościej mówiąc, firma musi określić swoje cele. Należeć do nich mogą wzrost zaangażowania klientów czy zwiększenie rozpoznawalności marki. Do tego niezbędne jest natomiast poznanie odbiorców i określenie grupy docelowej. Do kierowania skutecznych komunikatów konieczne jest też zapoznanie się z regulaminem konkretnych kanałów SM i zwracanie uwagi na publikowane treści.
Szybkość rozprzestrzeniana się informacji w SM jest bowiem korzyścią, a jednocześnie problemem, jeżeli przekaz zostanie odebrany negatywnie. Wprawdzie nieprzychylne firmie komentarze, według różnych statystyk nie przekraczają 2 proc. całości, to ze względu na siłę oddziaływania mogą odbić się niekorzystnie na wizerunku marki.
Nie ulega bowiem wątpliwości, że to właśnie treść wpisów jest najważniejsza. Komunikaty w kanałach społecznościowych muszą przyciągać uwagę oraz informować. Jednak firmowe profile to miejsce nie tylko do wysyłania informacji. Firma powinna też słuchać konsumentów, zbierając informacje na temat otoczenia firmy, produktów, czy reagować na wystosowane przez klientów uwagi. Odpowiednia reakcja, a w tym samokrytyka i obiektywne spojrzenie na zarzuty, pozwoli zbudować z użytkownikami długotrwałe relacje i postawi firmę w dobrym świetle.
3) Marketing afiliacyjny
Afiliacja to jeden z kanałów marketingu internetowego, w którym wyróżnia się afilianta i reklamodawcę. Pierwszy to właściciel strony internetowej, który wynagradzany jest za każdego klienta przekierowanego na stronę partnera (reklamodawcy) lub wykonaną przez niego akcję (zakup, rejestracja itp.). Oczywiście, najlepsze efekty programy partnerskie zapewniają wówczas, kiedy strona afilianta oraz produkt, usługa czy inne dobro reklamodawcy, są ze sobą powiązane tematycznie.
Sam marketing afiliacyjny, określany też jako performance marketing lub reklama efektywnościowa czy po prostu program partnerski, od samego początku cieszył się dużą popularnością. Z pewnością dlatego, że partnerzy rozliczani są w nim za efekty swojej pracy.
Założenia tej formy reklamy są proste. Reklamodawca do prowadzenia kampanii nie wykorzystuje własnych kanałów, ale tzw. sieci afiliacyjne (blogi, serwisy, portale) partnerów, nagradzając ich za efektywność (zakup produktu, wypełnienie formularza itp.). Dzięki temu jest on w stanie dotrzeć do wielu wydawców stron internetowych, a za ich pośrednictwem pozyskać nowych klientów.
W marketingu afiliacyjnym stosowane są różne modele rozliczeń: najczęściej Cost Per Action (CPA), Cost Per Lead (CPL) lub Cost Per Sale (CPS). W programie CPA stosuje się dwie stawki: dla reklamodawcy (stawka, jaką płaci on za akcję) i wydawcy (wielkość prowizji dla wydawcy, jeśli wykona on określoną akcję). W pozostałych przypadkach jest oczywiście analogicznie.
Nie są to oczywiście wszystkie metody reklamowania się online. Internet w zakresie reklamy daje na tyle ogromne możliwości, że przy promowaniu firmy w żadnym wypadku nie można pomijać e-marketingu. Kampanie z wykorzystaniem do tego sieci dają szansę na pozyskanie wielu nowych klientów przy stosunkowo niewielkich nakładach. Dodatkowo pomagają budować wizerunek i renomę marki.
Materiał partnera zewnętrznego