We współpracy z agencją brandingową bardzo ważna jest komunikacja z klientem. Od dobrego zrozumienia się obu stron zależy sukces właściwie każdego projektu. Bardzo ważne jest zatem, aby klient stworzył brief, czyli jasny i klarowny komunikat, który służy do przekazania agencji oczekiwań wobec zlecenia. Z czego powinien składać się brief idealny?
Brief jest dokumentem zawierającym szczegóły planowanej akcji marketingowej, który pozwala agencji poznać potrzeby i oczekiwania co do projektu, który będzie realizować. To podstawowa jednostka informacji, którą przekazuje się podwykonawcy. Pozwala to opracować ofertę dedykowaną pod konkretne zapytanie, oczekiwania i cele klienta. Jest to swojego rodzaju drogowskaz.
Prostota i umiar jako główny element briefu
Bardzo ważną kwestią jest, by informacja zawarta w briefie była pełna z punktu widzenia oczekiwań klienta. Musi zawierać wszystkie najważniejsze informacje odnośnie zleconego projektu. Najistotniejsze jego cechy to prostota, umiar, skupienie się na najważniejszych zagadnieniach oraz spójność. Brief ma być zrozumiały i konkretny. Ważne też, aby terminy określić z małym zapasem czasowym. Dzięki temu zyskuje się czas na drobne poprawki i zmiany.
Co powinno się znajdować w dobrym briefie?
Sporządzając brief należy zwrócić szczególną uwagę na to, co chcemy przekazać, komu, jak i w jakim celu. Rozpoczynając pisanie briefu, należy pamiętać, aby zawrzeć w nim kilka istotnych aspektów:
- Informacje o produkcie – czym jest i co go wyróżnia na tle konkurencji (jaka jest jego najważniejsza unikatowa cecha, co chcemy wyróżnić). W informacjach o produkcie i marce dobrze, jeśli znajdzie się także wzmianka o wartościach wyznawanych przez markę oraz misj.
- Określenie grupy docelowej – zastanowić się trzeba, do jakiej społecznej, wiekowej oraz kulturowej grupy produkt jest skierowany. Warto wskazać konkretnie, ponieważ od tego będą zależeć wybrane kanały dotarcia.
- Insight – czyli zrozumienie motywacji i potrzeb klienta (tutaj warto dodać badanie rynku).
- Cel – jaki przyniesie dany projekt (np. wzrost sprzedaży, poprawienie relacji z klientem, wzmocnienie wizerunku itp.). Należy się zastanowić jakie są konkretne oczekiwania po kampanii, która ma być zaplanowana.
- Pozycjonowanie i konkurencja – określenie w jakim momencie się teraz znajduje firma na tle branży.
- Nie zapomnij spisać wyjątkowych obostrzeń w realizacji projektu.
- Harmonogram i ustalony budżet – te dwie kwestie zdecydowanie powinny zostać określony na poziomie formułowania zapytania. Warto również określić etapy oraz preferowane modele rozliczeń. Termin dostarczenia projektu to kolejny obowiązkowy punkt briefu – mówi on agencji, czy ta w ogóle może myśleć o współpracy z kolejnym Klientem.
- Załączniki – tutaj umieszczamy księgę znaku, teksty, fotografie czy wideo.
W Agencji Brandingowej Tango mamy świadomość jak ważne są działania analityczne i badanie potrzeb rynku przed podjęciem pierwszych działań kreatywnych. Dobrze wiemy, że nie należy bagatelizować żadnej informacji zawartych w briefie. Dzięki przemyślanej i dobrze zaplanowanej strategii projekt ma zdecydowanie większą szansę na sukces. Szczegółowo rozpisany plan pozwoli zaoszczędzić bardzo dużo czasu obu. Dzięki temu klient będzie mógł dostać projekt taki, jakiego od początku oczekuje.
Materiał partnera zewnętrznego