seo
O SEO należy myśleć już na etapie koncepcyjnym: pewne czynności związane z optymalizacją mogą być wykonane, zanim jeszcze powstanie strona internetowa Twojej firmy | fot.: materiał partnera

Czym jest SEO – dla kogo optymalizacja i pozycjonowanie strony?

Czy SEO (ang. Search Engine Optimization) jest dla każdego? Nie, inwestycja w SEO nie zawsze jest opłacalna. Istnieje bardzo wąskie grono biznesów, w przypadku których optymalizacja strony www pod wyszukiwarki nie ma sensu. W jakich sytuacjach nie należy inwestować w SEO? Ogólna zasada mówi, że każdy krótkoterminowy biznes, trwający zaledwie kilka miesięcy, np. sprzedaż mieszkań przez developera, nie powinien używać SEO jako źródła ruchu. Dlaczego? Bo proces optymalizacji strony internetowej trwa dłużej niż cały projekt biznesowy. Jeśli jednak działasz w krótkich cyklach, które powtarzają się co jakiś czas, np. oferujesz pracę sezonową, SEO spełni swoje zadanie. Podobnie jak w przypadku wszystkich biznesów i projektów długoterminowych.

Kiedy rozpocząć optymalizację swojej strony internetowej?

O SEO należy myśleć już na etapie koncepcyjnym: pewne czynności związane z optymalizacją mogą być wykonane, zanim jeszcze powstanie strona internetowa Twojej firmy. Błędem jest myślenie, że najpierw należy postawić stronę, potem przez jakiś czas (jaki?) przyglądać się temu jak sobie radzi w sieci, a następnie wdrożyć działania optymalizujące. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wszelkie działania SEO związane z optymalizacją zacząć w dowolnym momencie Twojej działalności, ale jeśli tylko jesteś na tym jej etapie, że dopiero planujesz stworzenie strony www, wykorzystaj ten fakt: pozwól by właśnie teraz specjalista SEO pomógł Ci wykonać analizę słów kluczowych oraz ułożyć strukturę treści przyszłej strony. Unikniesz w ten sposób sytuacji, w której strona zaprojektowana intuicyjnie, bez dokonania wstępnego researchu czy audytu SEO, ruszy i zaraz potem będzie wymagała poprawek. Pół biedy, jeśli niezbędne okażą się jedynie poprawki – może być i tak, że stronę trzeba będzie zaprojektować od nowa.

audyt seo
Pozwól by właśnie teraz specjalista SEO pomógł Ci wykonać analizę słów kluczowych oraz ułożyć strukturę treści przyszłej strony | fot.: materiał partnera


SEO: plan, strategia, proces

Optymalizacja i pozycjonowanie strony www – terminów tych możemy używać zamiennie – to ciągły proces, który praktycznie nigdy się nie kończy. To nie jednorazowe działanie, przynoszące natychmiastowy skutek, a cały cykl działań, które mają na celu przygotowanie strony www do tego, żeby wyświetlała się na jak najwięcej słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów w danym biznesie. I właśnie z uwagi na fakt, że SEO to nie sprint, a maraton, wszelkie działania optymalizacyjne wymagają opracowania strategii czyli przemyślanego planu działań. 

Czego potrzebują moi potencjalni klienci i w jaki sposób szukają tego w Google

Pierwsze i najważniejsze pytanie, odpowiedź na które pomaga taką strategię opracować, brzmi: czego potrzebują moi potencjalni klienci i w jaki sposób szukają tego w Google. Jak uzyskać odpowiedź? Dokonując wstępnych analiz słów kluczowych oraz przyglądając się stronom konkurencji. Na tym etapie pomocna jest zwykła kartka papieru, arkusz w Excelu i Google Keyword Planner. Twoje zadanie jest następujące: wypisz wszystkie problemy/pytania jakie mogą zadać wyszukiwarce Twoi potencjalni klienci. Co robi się z tą wiedzą w ramach SEO? Umożliwia się im znalezienia tego, czego szukają bądź rozwiązania ich problemów za pomocą Twojej strony internetowej. Ale żeby tak się stało, Twoja strona musi być w sieci widoczna. 

Widoczność strony internetowej

Aby strona www Twojej firmy była widoczna wysoko w wynikach wyszukiwania Twoich potencjalnych klientów, najpierw musi być widoczna dla robotów indeksujących wyszukiwarek. W tym celu konieczne jest przygotowanie jej właściwej struktury i stworzenie odpowiednich wartościowych treści – te przydatne są także potencjalnym klientom. Dlatego właśnie, z punktu widzenia sprzedaży ważna jest nie tylko duża liczba fraz kluczowych, ale również adresów URL Twojej strony, czyli stron kategorii i stron produktowych/usługowych. Odpowiednia struktura adresów pomaga wyszukiwarce odczytać Twoją stronę i umieścić wszystkie jej podstrony w swojej bazie, a następnie „przypisać” je do fraz. 

Dzięki temu, kiedy użytkownik sieci wpisuje w wyszukiwarkę konkretną frazę (zdaje wyszukiwarce pytanie), wynik kieruje go do odpowiedniego (odpowiadającego na to pytanie) adresu URL. Tobie zależy, oczywiście, na tym, żeby to był adres URL Twojej strony. Mając wiele podstron, możesz wyświetlać więcej wyników wyszukiwania, czyli więcej odpowiedzi na pytanie użytkownika.

seo co to
Aby strona www Twojej firmy była widoczna wysoko w wynikach wyszukiwania Twoich potencjalnych klientów, najpierw musi być widoczna dla robotów indeksujących wyszukiwarek | fot.: materiał partnera

Podsumowanie

SEO nie zawsze jest najważniejszym kanałem dotarcia do klienta, czasami można osiągnąć wiele bez inwestowania w darmowe wyniki wyszukiwania. Jednak, co do zasady, SEO zawsze będzie generować ruch, który przyniesie klientów lub przynajmniej przyda się do dalszych działań. W skali kilku lat (biznes długoterminowy!)  SEO to najtańszy kanał zdobywania ruchu. Google oraz inne wyszukiwarki to jedno z najlepszych źródeł ruchu, dlatego warto doprowadzić do stanu, w którym Google zaufa Twojej stronie i będzie ją prezentowało Twoim potencjalnym klientom możliwie wysoko w ich wynikach wyszukiwania. 

Po więcej informacji o pozycjonowaniu SEO zapraszamy pod adres: https://octamedia.pl/blog/co-powinienes-wiedziec-o-seo/.

W przygotowaniu artykułu pomógł nam specjalista ds. SEO z Octamedia – Michał Całka.

Materiał partnera

Sprawdź także

SEO Optymalizacja

SEO – co trzeba wiedzieć

Copywriting to spore wyzwanie. Niezbędna jest wiedza na temat tego, jak pisać teksty zgodne z …