Dobrze poprowadzony e-commerce jest sprawny i szybki, a przede wszystkim przynosi zyski tam, gdzie kończy się zwykła sprzedaż stacjonarna. Skuteczny e-commerce to nie jest dzieło przypadku a efekt przemyślanej strategii. W pierwszej kolejności trzeba znaleźć odpowiedzi kluczowe pytania: kim są nasi klienci, gdzie szukają towarów i usług oraz w jaki sposób rozwiązujemy ich problemy?
Jedną z branż, które najbardziej zyskują z powodu pandemii, jest branża e-commerce. Restrykcje związane z COVID-19, w tym zamknięte galerie handlowe, a także przymusowa izolacja sprawiły, że sklepy online stały się główną alternatywą dla zakupów stacjonarnych. Według raportu „E-commerce w czasach kryzysu” Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute podczas pandemii odsetek kupujących w sieci wzrósł o 15 punktów procentowych, a w wyniku pandemii 70% internautów zaczęło robić zakupy online.
Sklepy internetowe są skutecznym narzędziem promocji i prowadzenia sprzedaży towarów i usług w sieci, pozwalając rozreklamować ofertę i dotrzeć z nią do szerokich kręgów potencjalnych odbiorców. Sprzedawcy, którzy pod wpływem pandemii postawili na sprzedaż online, niejednokrotnie zastanawiają się, jak skutecznie wypromować swój sklep. Dobrze poprowadzony e-commerce jest sprawny i szybki, a przede wszystkim przynosi zyski tam, gdzie kończy się zwykła sprzedaż stacjonarna. Nie warto więc pozostawiać wdrożenia usługi e-commerce dziełowi przypadku, ale przemyślanej strategii.
Jak wypromować swój sklep w sieci?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy zadać sobie na początek inne – gdzie są nasi klienci, gdzie szukają towarów i usług? Wyszukiwarki są istotnym źródłem ruchu, dlatego od początku warto postawić na pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej. Będą tu pomocne:
- działania SEO, polegające na optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, w tym wyszukiwarki Google. Takie działanie ma na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
- reklama – dobrze jest rozważyć skorzystanie z reklam w wyszukiwarce (Google Ads). Odpowiednia promocja w internecie zwiększy szanse e-commerce na zaistnienie na szerszą skalę, warto więc zaplanować kampanię długoterminową, która polega na budowaniu rozpoznawalności i pozycji marki na rynku.
Do innych skutecznych działań promujących e-commerce należą:
- content marketing, czyli tworzenie, publikacja i promocja wartościowych treści na firmowym blogu z myślą o określonym segmencie klientów – grupie odbiorców.
- kampanie wizerunkowe (działania PR) – budowanie pozytywnego i wiarygodnego wizerunku firmy za pomocą odpowiednich kanałów komunikacji.
- alternatywne kanały sprzedaży – ważnym elementem w sprzedaży e-commerce są z pewnością aukcje internetowe, które mogą być osobnym źródłem zbytu towarów, jak również częścią zintegrowaną ze sklepem internetowym.
- działania CSR – dziś dobra strategia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu jest ważnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem, także online. Warto zastanowić się, jakie interesy społeczne czy aspekty środowiskowe wpisują się w naszą działalność i jakie działania chcemy wspierać.
Jak technologia wspiera działania e-commerce?
Wszystkie opisane powyżej elementy mają bardzo istotne znaczenie dla sprzedaży internetowej, jednakże dziś z pomocą przychodzi także technologia i innowacyjne rozwiązania wspierające funkcjonowanie i promocję witryny oraz liczne usługi e-commerce. Właściciel sklepu może wybierać spośród takich rozwiązań jak:
- dedykowane oprogramowanie dla platformy sprzedażowej B2B (wykorzystujące języki PHP, Java, JavaScript i Python).
- natywne aplikacje mobilne na systemy Android i iOS oraz aplikacje PWA – dziś coraz więcej kupujących korzysta z urządzeń mobilnych, a te rozwiązania znacznie poprawiają UX
- funkcjonalny i responsywny front-end zaprojektowany zgodnie z wytycznymi UX,
- nowoczesna architektura wykorzystująca headless commerce i projekty bazujące na mikroserwisach.
- systemy samoobsługowe i BOK oparte na mechanizmach sztucznej inteligencji (chatboty)
- rozbudowane wyszukiwarki produktów ze wsparciem wyszukiwania głosowego (voice search) oraz wizualnego (visual search).
- wdrożenie systemów klasy Business Intelligence, dzięki którym właściciel e-commerce jest w stanie analizować ścieżkę zakupową oraz inne ważne wskaźniki sprzedaży.
Jak wybrać dostawcę usług e-commerce?
Jeżeli zdecydujemy się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań dla e-commerce, warto rozważyć wsparcie ze strony dostawcy oferującego usługi dla e-commerce. Wybierając partnera technologicznego, niezwykle istotne jest zwrócenie uwagi na to, jakie posiada doświadczenie w obszarze e-commerce. Dobrze jest sprawdzić, jakie projekty realizował na przestrzeni ostatnich lat, a także przejrzeć uzyskane od klientów referencje, które pokazują jakość i rzetelność wykonywanej współpracy. E-commerce to dynamicznie rozwijająca się branża, którą cechuje wysoka konkurencyjność, a więc ważnym aspektem jest, aby twój partner technologiczny wykazał się zarówno szeroką wiedzą w obszarze technologii, jak i elastycznością, tak aby sprostać oczekiwaniom i zapewnić rozwój platformy e-commerce.
Podsumowanie
Pandemia pokazała, jak bardzo przedsiębiorcy mogą zyskać, otwierając się na prowadzenie sprzedaży i oferowanie usług online. Wiele firm, wchodząc do branży e-commerce, zdefiniowało na nowo swoje modele biznesowe. Handel internetowy daje szansę, by rozwinąć swoją działalność – w tym celu warto postawić nie tylko na standardowe działania, takie jak optymalizacja SEO, prowadzenie bloga firmowego i inwestycja w reklamy, ale też śledzić trendy technologiczne, które wspierają sprzedaż online. Dziś wielu dostawców usług dla e-commerce ma w ofercie narzędzia i rozwiązania, które pomagają prowadzić biznes w internecie. Aby wybrać optymalne, warto skontaktować się z doświadczoną firmą, która będzie w stanie doradzić czy zaproponować te, które sprawdzą się najlepiej.
Materiał partnera