Każda nowo otwierana firma wchodząc na konkurencyjny rynek szuka rozwiązań, które będą jak najbardziej efektywne, ale jednocześnie możliwe do zrealizowania przy ograniczonych w początkowym okresie działalności środkach. Niewątpliwie jednym z pierwszych problemów z którymi trzeba się zmierzyć jest znalezienie siedziby dla prowadzonej działalności. W poniższym artykule przedstawimy konkretne przykłady jak z kontenerów handlowych stworzyć atrakcyjny punkt sprzedaży, biuro, czy też lokal gastronomiczny inwestując przy tym ułamek kwoty potrzebnej na postawienie budynku w tradycyjnej technologii.
Kontenery handlowe zamiast budynku – taniej i szybciej
Budownictwo kontenerowe istnieje na rynku już dość długi czas i chociaż może kojarzyć się głównie z zapleczami budów to zwiększająca się dostępność nowoczesnych materiałów i technologii powoduje, że z kontenerów można budować coraz bardziej zaawansowane i atrakcyjnie wyglądające obiekty. Podstawową zaletą w stosunku do tradycyjnego budownictwa będą oczywiście wielokrotnie niższe koszty oraz bardzo krótki czas inwestycji. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza w początkowym okresie działalności firmy, kiedy staramy się ograniczyć ryzyko związane z otwieraniem nowego biznesu. Całość procesu inwestycyjnego w przypadku kontenerów handlowych można zamknąć w ciągu kilku, maksymalnie kilkunastu tygodni. Dodatkowo, jeżeli nie dysponujemy całością wymaganych środków na zakup kontenerów możemy skorzystać z finansowania ich za pomocą leasingu.
Jeszcze bardziej interesującą z punkt widzenia nowego przedsiębiorcy może być opcja wynajmu kontenerów, która pozwoli na przetestowanie lokalizacji i oferty bez angażowania znacznego kapitału. W takim przypadku trzeba jednak mieć świadomość ograniczonej możliwości dopasowania konfiguracji kontenerów do naszych potrzeb, gdyż przy wynajmie będziemy mogli liczyć raczej na standardowe rozwiązania.
Kolejną zaletą kontenerów jest ich mobilność. Kiedy z jakichś powodów uznamy, że wybrana lokalizacja nie odpowiada naszym wymaganiom możemy z łatwością przewieźć kontenery w inne miejsce, gdyż nie są one trwale związane z gruntem, a jedynie stawiane na prostym posadowieniu. Dzięki modułowej budowie obiektów kontenerowych mamy też możliwość ich rozbudowy. Na początku możemy na przykład postawić biuro złożone z jednego kontenera, a w miarę rozwoju firmy dostawiać kolejne moduły. W ten sposób możemy stworzyć niemal nieograniczone powierzchnie handlowe.
Rodzaje i budowa kontenerów handlowych
Kontenery handlowe budowane są w podobny sposób jak kontenery biurowe – konstrukcję nośną tworzy stalowa rama, do której mocowane są ściany, dach i podłoga. Standardowe wymiary pojedynczego modułu są takie same jak 20 stopowego kontenera morskiego – długość wynosi 6 metrów, a szerokość 2,4 metra. Niektóre firmy oferują także moduły o innych niestandardowych wymiarach, dla przykładu kontenery handlowe – ANGA mogą mieć maksymalną długość 8,5 metra i szerokość 3 metry.
Ściany kontenerów handlowych najczęściej wykonane są z płyty warstwowej, która przy wyborze rdzenia izolacji z poliuretanu zapewnia współczynnik izolacyjności na takim samym poziomie jak tradycyjny budynek. O atrakcyjnym wyglądzie kontenerów decydują duże przeszklenia. Bardzo często całe ściany kontenerów handlowych tworzą przeszklone witryny w ramie PCV lub aluminiowej jak na poniższym zdjęciu.
Dzięki możliwości dowolnej konfiguracji wnętrza kontenery sprawdzą się w wielu branżach. Możemy je wykorzystać na przykład jako siedziba firmy i dowolnie zaprojektować wszystkie niezbędne pomieszczenia dla poszczególnych działów, a także pomieszczenia sanitarne, czy aneks kuchenny. Salę sprzedaży może tworzyć kilka modułów kontenerów bez ścian wewnętrznych. Przykładowy rozkład pomieszczeń takiego biura prezentuje poniższy rysunek.
Jeżeli potrzebujemy mniejszy obiekt nic nie stoi na przeszkodzie żeby stworzyć kontener o nietypowych wymiarach. Dla przykładu kontener handlowy na poniższym zdjęciu ma długość 3 metry i może być wykorzystywany jako kiosk, czy mobilny punkt informacyjny.
Kontenery handlowe znajdą również szerokie zastosowanie w branży gastronomicznej. Płyty warstwowe, z których zbudowane są ściany kontenerów, posiadają zmywalne powierzchnie, które łatwo jest utrzymać w czystości. Możliwe są również otwarte lub wyposażone w duże rolety ściany, szczególnie przydatne przy sezonowych punktach działających głównie latem.
Zakup i postawienie kontenerów handlowych w praktyce
Proces zakupu kontenerów handlowych należy rozpocząć od określenia naszych potrzeb. Warto jest zastanowić się nad ilością pomieszczeń ich wielkością oraz funkcją jaką będą pełniły. Na tym etapie powinniśmy określić, czy będą potrzebne dodatkowe pomieszczenia sanitarne, aneks kuchenny lub pomieszczenie magazynowe. Nasze rozważania powinniśmy prowadzić w odniesieniu do miejsca w którym będą stawiane kontenery – projekt musimy oczywiście dopasować do wymiarów działki. Jeżeli dysponujemy niewielką przestrzenią można rozważyć ustawienie kontenerów piętrowo.
Dysponując wstępnymi założeniami możemy zwrócić się do producenta kontenerów z zapytaniem ofertowym, który na podstawie naszych wymagań przygotuje ofertę wraz z rysunkiem proponowanego rozwiązania. Zazwyczaj po stronie inwestora będzie przygotowanie posadowienia pod kontenery oraz doprowadzenie niezbędnych mediów. Na szczęście pod kontenery nie musimy przygotowywać kosztownego tradycyjnego fundamentu. Ze względu na stosunkowo niewielką wagę kontenerów zazwyczaj wystarczają bloczki lub płyty betonowe ułożone w narożnikach kontenerów.
Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń możemy rozpoczynać naszą inwestycję. Sama produkcja kontenerów trwa kilka tygodni, a ich dostawa i montaż w zależności od wielkości i ilości kontenerów od jednego do kilku dni. Po podłączeniu mediów i ich umeblowanie pozostaje jedynie rozpoczynać naszą nową działalność.
Materiał partnera zewnętrznego