Współcześnie coraz więcej konsumentów przenosi się do Internetu w poszukiwaniu ulubionych produktów. Nic więc dziwnego, że w sieci można kupić dosłownie wszystko. Nowoczesna technologia pozwala szybko i wygodnie otworzyć własny e-commerce, który staje się dzięki temu biznesem dla każdego. Jeśli Ty też chcesz spróbować swoich sił na tym rynku, zapoznaj się z naszym kompleksowym poradnikiem!
Dlaczego warto otworzyć własny sklep internetowy?
Rynek e-commerce ciągle rośnie, zapewniając Ci możliwości nieosiągalne dla zwykłego sklepu stacjonarnego. Prowadzenie sprzedaży w sieci cechuje się przy tym niskim ryzykiem inwestycyjnym i nie wymaga dużego kapitału początkowego ani specjalistycznych umiejętności. Duża w tym zasługa kompleksowych platform do zarządzania sklepem, takich jak na przykład Sky-Shop. To oprogramowanie wyposażone we wszystkie niezbędne funkcje e-commerce, które ułatwiają prowadzenie działalności do granic możliwości.
Jak otworzyć sklep internetowy w 10 krokach?
Jedna z największych zalet handlu elektronicznego polega na tym, że otwarcie własnego sklepu internetowego jest wyjątkowo proste i bezproblemowe. Nie musisz znać się na programowaniu ani dysponować dużym kapitałem inwestycyjnym. Tak naprawdę kluczową rolę w tym procesie odegra odpowiednie oprogramowanie e-commerce. Przyjrzyjmy się jednak wszystkim etapom zakładania sklepu internetowego po kolei:
Znajdź pomysł na sklep
Choć w Internecie można sprzedawać niemal wszystko, nie każda branża okaże się trafionym pomysłem. Zanim zdecydujesz się wejść na rynek, musisz przeanalizować go pod kątem popytu i podaży. Dzięki temu dowiesz się, jakie produkty cieszą się największą popularnością, a jakie zapewnią Ci konkurencyjność. Zbadaj więc obowiązujące w e-commerce trendy, zweryfikuj sezonowość sprzedaży i określ, do jakiej grupy docelowej chcesz skierować swoją ofertę. W podjęciu odpowiednich decyzji pomogą Ci rozliczne raporty e-commerce oraz praktyczne narzędzia, takie jak:
- TradeWatch (analizujący sprzedaż na Allegro),
- Google Trends (służący do analizy wyszukiwań w Google),
- SimilarWeb (pozwalający na podstawową analizę konkurencji).
Pamiętaj, że ciekawy pomysł na markę to połowa sukcesu w handlu elektronicznym. Możesz bowiem sprzedawać te same produkty co inni, ale w sposób, co zapewni Ci przewagę na rynku. Kreatywność odegra więc na tym etapie bardzo istotną rolę.
Zaopatrz sklep w asortyment
Znalezienie dobrego pomysłu na sklep internetowy wiąże się też z wyborem właściwego modelu logistycznego. Zanim zaczniesz sprzedawać, musisz zdecydować, skąd brać towar i gdzie go magazynować. Odpowiedzią na oba te pytania może być dropshipping, czyli system, w którym za całą logistykę odpowiadają specjalne hurtownie. Za zamawiane produkty płacisz wówczas dopiero wtedy, gdy znajdziesz na nie kupca, a ich pakowaniem i wysyłką zajmuje się Twój dostawca. To ogromna oszczędność czasu i pieniędzy.
Poza dropshippingiem możesz skorzystać także z tradycyjnych modeli logistycznych, wymagających jednak organizacji przestrzeni magazynowej:
- Zakup towaru w zwykłych hurtowniach i jego magazynowanie na własną rękę.
- Zakup towaru bezpośrednio u producenta.
- Wyrób własnych produktów.
Wybierz oprogramowanie sklepowe
Jak już wspominaliśmy, kluczową rolę w zakładaniu i prowadzeniu sklepu internetowego odegra wykorzystywane w tym celu oprogramowanie. To ono w dużej mierze zdecyduje o kosztach i komforcie działalności. Warto więc postawić na takie narzędzie jak platforma Sky-Shop, wyposażona między innymi w następujące funkcje:
- intuicyjny kreator stron internetowych,
- technologia RWD (zapewniająca
- responsywność strony na urządzeniach mobilnych),
- gotowe integracje z hurtowniami (tradycyjnymi i dropshippingowymi),
- integracje z bramkami płatności, firmami kurierskimi i dodatkowymi kanałami sprzedaży,
- dostęp do narzędzi marketingowych.
Udogodnienia charakterystyczne dla tego typu oprogramowania to również kompleksowa obsługa techniczna, bezpłatna pomoc doradców czy elastyczność pakietów abonamentowych.
Kup domenę internetową
O nazwie sklepu internetowego warto pomyśleć jak najwcześniej. Postaw na taką, która będzie:
- możliwie krótka,
- związana z charakterem Twojej działalności,
- oryginalna na tle sklepów konkurencyjnych.
Nazwa sklepu powinna mieć bezpośredni wpływ na domenę, którą wybierzesz dla swojej strony. Warto zadbać o to, aby były one identyczne. Oryginalny adres dla witryny to koszt kilku – kilkudziesięciu złotych rocznie. To, czy jest jeszcze wolny, sprawdzisz w Krajowym Rejestrze Domen.
Zaprojektuj stronę sklepu
Choć może Ci się wydawać, że projektowanie stron internetowych wymaga szczególnych umiejętności programistycznych, w całym procesie wyręczy Cię Twoja aplikacja sklepowa. Jeśli korzystasz na przykład ze Sky-Shop, do dyspozycji masz dziesiątki gotowych modułów i setki edytowalnych szablonów, które pozwolą Ci stworzyć funkcjonalną witrynę kilkoma kliknięciami. Jeżeli Twoje wymagania są jednak większe i marzy Ci się profesjonalna strona internetowa z unikalnymi rozwiązaniami, dostawca usług e-commerce może zlecić wykonanie indywidualnego projektu specjaliście.
Zarejestruj działalność gospodarczą
Aby prowadzić sprzedaż internetową, nie potrzebujesz własnej działalności gospodarczej. Jej rejestracja może jednak znacząco ułatwić Ci funkcjonowanie na rynku. Zyskasz między innymi możliwość odliczania ponoszonych kosztów od podatku i ułatwisz sobie podejmowanie współpracy z rozlicznymi kontrahentami. Z drugiej strony zobowiążesz się do opłacania składek ZUS, które w początkowym okresie działalności będą jednak objęte atrakcyjnymi zniżkami.
Rejestrując firmę dla sklepu internetowego, przedsiębiorcy decydują się zazwyczaj na jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Początkujący sprzedawcy powinni wybrać to pierwsze rozwiązanie, ponieważ założenie takiej firmy jest wyjątkowo proste i nie wymaga nawet wychodzenia z domu.
Własny sklep możesz też prowadzić w ramach działalności nierejestrowanej. Musisz jednak wówczas liczyć się z limitem przychodów wynoszącym 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego brutto. Wielu potencjalnych kontrahentów nie będzie ponadto zainteresowanych współpracą z osobą fizyczną.
Spisz regulamin i politykę prywatności
Regulamin sklepu internetowego to dokument, który chroni zarówno konsumenta, jak i Ciebie jako sprzedawcę. Powinien być unikalny dla każdej firmy, toteż niedopuszczalne jest kopiowanie go z innych stron. Musi obejmować takie kwestie jak:
- definicje sprzedawcy, kupującego, sklepu, produktu itp.,
- zakres działalności i sprzedawanych produktów,
- opis momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży i przebiegu zamówienia,
- formy i koszty dostawy,
- warunki zwrotów i reklamacji.
Nie mniej istotne okaże się spisanie polityki prywatności, która jest ściśle związana z przepisami RODO. Regulują one zakres zbierania danych osobowych oraz celu ich przetwarzania. Dotyczą informacji podawanych przy składaniu zamówień, plików cookies czy użycia formularza kontaktowego.
Wprowadź produkty do sklepu
Każdy produkt dostępny w Twoim sklepie internetowym powinien być opatrzony tytułem, opisem oraz zdjęciami. Ręczne wprowadzanie tych danych na stronę może Ci jednak zająć bardzo dużo czasu. Lepszym rozwiązaniem okaże się więc ich automatyczne pobranie. W tym celu potrzebna Ci będzie funkcja integracji z hurtownią dropshippingową. Alternatywny sposób polega na udostępnieniu przez dostawcę pliku produktowego w formacie XML lub CSV, który pozwoli Ci zaciągnąć dane dotyczące całego asortymentu w kilka – kilkanaście minut.
Zintegruj sklep z bramkami płatności i usługami kurierskimi
Aby umożliwić swoim klientom składanie zamówień, musisz udostępnić im między innymi szybkie płatności. W Twoim sklepie nie może zabraknąć takich metod jak:
- szybkie przelewy,
- płatności mobilne,
- płatności kartą.
Powyższe formy warto uzupełnić o dodatkowe metody, których mogą oczekiwać klienci, takie jak zakupy na raty, tradycyjne przelewy czy przesyłki pobraniowe. Dostęp do wszystkich kluczowych opcji zapewni Ci właściwie każda bramka płatności dostępna na rynku. Ciekawy przykład stanowi narzędzie Sky-Pay, które przeznaczone jest wyłącznie dla sklepów korzystających z oprogramowania Sky-Shop.
Twój sklep wymaga również integracji z najpopularniejszymi formami dostaw. Jeśli klienci nie znajdą wśród nich preferowanej przez siebie opcji, mogą zrezygnować z zakupów. Zgodnie z raportem Gemius, dominujące metody przesyłek to obecnie:
- dostawy kurierskie (DHL, DPD, UPS itp.),
- paczkomaty (przede wszystkim InPost).
Wybierając odpowiednie rozwiązania dla swojego sklepu internetowego, kieruj się nie tylko ich popularnością, ale przede wszystkim staraj się dostosować je do specyfiki asortymentu i potrzeb grupy docelowej.
Zacznij promować swój sklep internetowy
Uruchomienie sklepu i rozpoczęcie sprzedaży to dopiero początek drogi. Aby pozyskiwać nowych klientów i systematycznie zwiększać przychody, konieczne okaże się promowanie marki. Twoje działania reklamowe powinny obejmować przede wszystkim:
- pozycjonowanie strony w wyszukiwarce,
- płatne kampanie w Google i na Facebooku
- promocję w mediach społecznościowych
- marketing treści.
Pamiętaj, aby dostosowywać komunikaty reklamowe do potrzeb i oczekiwań odbiorców, a szybko zwiększysz sprzedaż w swoim sklepie internetowym.
Jak otworzyć sklep internetowy? Podsumowanie
Otwarcie sklepu internetowego może wydawać się ambitnym przedsięwzięciem, ale inteligentne platformy sklepowe czynią cały ten proces wyjątkowo prostym. Sięgnij więc na przykład po oprogramowanie Sky-Shop i wykorzystaj jego potencjał, aby wejść na rynek e-commerce! Więcej informacji znajdziesz pod tym linkiem: https://blog.sky-shop.pl/jak-otworzyc-sklep-internetowy/
Materiał partnera