Dropshipping staje się coraz popularniejszym modelem prowadzenia sklepu internetowego. Sprzedawcy cenią sobie możliwość zmniejszenia ryzyka inwestycyjnego oraz oszczędności płynące z przekazania hurtowniom kluczowych procesów logistycznych. Nietypowy charakter takiej działalności generuje jednak pytania o sposób jej rozliczania. W naszym poradniku podpowiadamy więc, jak wygląda opodatkowanie i księgowanie dropshippingu.
Rozliczanie a rodzaj dropshippingu
Na samym wstępie trzeba zaznaczyć, że rozliczanie dropshippingu zależy od jego rodzaju. Model ten może bowiem przyjmować postać pośrednictwa handlowego bądź zakupu i sprzedaży towaru w imieniu własnym. W tym drugim przypadku przedsiębiorcę obowiązują zasady ogólne, zawarte w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym. Oznacza to, że rozliczanie dropshippingu wygląda dokładnie tak samo jak w innych formach sprzedaży internetowej.
W takiej sytuacji jako właściciel sklepu osobiście prowadzisz sprzedaż towarów, a hurtownia wysyła je do klientów w Twoim imieniu. Bez znaczenia pozostaje fakt, że za produkty zakupione u dostawcy płacisz dopiero w momencie otrzymania na nie zamówienia. Obowiązują Cię zatem te same zasady co każdego sprzedawcę wysyłającego towary z własnego magazynu.
Żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, jak wygląda rozliczanie dropshippingu, trzeba dobrze zrozumieć proces sprzedaży w tym modelu. Obejmuje on następujące etapy:
- Oferujesz swoim klientom towary magazynowane w hurtowni dropshippingowej.
- Klient składa i opłaca zamówienie w Twoim sklepie internetowym.
- Przekazujesz zamówienie do hurtowni dropshippingowej i płacisz za towar.
- Hurtownia wysyła towar do Twojego klienta.
- Dostarczasz klientowi dowód zakupu – paragon bądź fakturę.
Dla rozliczania działalności kluczowe są więc dwa etapy:
- zawarcie umowy pomiędzy sklepem a hurtownią,
- zawarcie umowy pomiędzy kupującym a sklepem.
W obu tych sytuacjach dochodzi do wystawienia faktury. W pierwszej otrzymujesz ją od dostawcy, w drugiej natomiast to Ty wysyłasz ją do swojego klienta.
Rozliczanie i księgowanie dropshippingu
Opodatkowanie sklepu w dropshippingu działa dokładnie tak samo jak w przypadku każdej innej sprzedaży internetowej. Przy rozliczaniu działalności każdorazowo bierzesz więc pod uwagę:
- zsumowane z całego miesiąca faktury kupna od hurtowni, uwzględniające cenę netto i VAT,
- zsumowane z całego miesiąca faktury sprzedaży dla klientów, obejmujące cenę netto i VAT.
Cały proces sprowadza się więc do kilku prostych kroków. Jeżeli posiadasz status płatnika VAT, wygląda on następująco:
- Sumujesz wartość netto wszystkich faktur kupna, wystawionych przez hurtownię.
- Sumujesz wartość podatku VAT ze wszystkich faktur kupna.
- Sumujesz wartość netto wszystkich faktur sprzedaży, wystawionych klientom Twojego sklepu.
- Sumujesz wartość podatku VAT ze wszystkich faktur sprzedaży.
- Wpłacasz do Urzędu Skarbowego różnicę pomiędzy VAT-em z Twoich faktur dla klientów a VAT-em z faktur wystawionych Ci przez hurtownię.
Podczas rozliczania sklepu w dropshippingu nie zapominaj o tym, że przychód powstaje albo w momencie wpływu pieniędzy na konto Twojego sklepu, albo w chwili wystawienia klientowi faktury – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Uważaj, aby błędne zakwalifikowanie sprzedaży nie doprowadziło do nieprawidłowości w dokumentacji.
Sklep w dropshippingu a ryczałt
Z uwagi na atrakcyjne stawki ryczałtu ewidencjonowanego wielu przedsiębiorców rozważa wybór tej formy opodatkowania działalności. W przypadku sklepu w dropshippingu warto jednak dwa razy zastanowić się nad tym, czy to odpowiednie rozwiązanie. Nie pozwala ono bowiem uwzględnić kosztów w rozliczeniach. W efekcie podatek płacisz nie od dochodu, a od całości przychodu.
W sytuacji, kiedy prowadzisz sklep internetowy, może to więc nie być najbardziej opłacalna opcja. Za każdy produkt zakupiony w hurtowni musisz przecież zapłacić. Rozwiązanie, które pozwala odliczyć koszty od podstawy podatku, wydaje się zdecydowanie lepszym wyborem. Dodatkowym utrudnieniem okaże się niejasne stanowisko organów podatkowych względem działania ryczałtu w dropshippingu.
Sklep w dropshippingu a kasa fiskalna
Ewentualny obowiązek posiadania kasy fiskalnej nie jest w żaden sposób związany z modelem logistycznym, w jakim działa sklep internetowy. Dropshipping nie zmienia zatem nic w tej kwestii. Z reguły właściciel e-commerce’u nie musi przejmować się wystawianiem paragonów, choć istnieją oczywiście wyjątki, w których będzie to konieczne.
Wszystko zależy bowiem od rodzaju asortymentu, jaki oferujesz swoim klientom. Ewidencji na kasie fiskalnej wymaga między innymi sprzedaż:
- perfum i wód toaletowych,
- nośników danych cyfrowych i analogowych,
- wyrobów tytoniowych i alkoholu,
- sprzętu fotograficznego,
- sprzętu telekomunikacyjnego,
- przyczep i naczep,
- nadwozi i silników,
- wyrobów z metali szlachetnych,
- paliw i gazu.
Dowodem zakupu w przypadku innych towarów mogą być z kolei faktury przesyłane do klientów drogą mailową. Dzięki temu będą je oni otrzymywać niezależnie od zamówień dostarczanych przez hurtownie, z którymi współpracujesz w zakresie logistyki.
Jak rozliczać dropshipping? Podsumowanie
Rozliczanie dropshippingu nie powinno Ci sprawić żadnych problemów. Cały proces przebiega właściwie identycznie jak w przypadku tradycyjnej sprzedaży internetowej. Pamiętaj jednak, że dotyczy to wyłącznie w sytuacji, kiedy handlujesz towarem w imieniu własnym, a nie kiedy pełnisz funkcję pośrednika.
Jeśli chcesz zacząć prowadzić sprzedaż w dropshippingu, koniecznie zaopatrz się w funkcjonalne oprogramowanie e-commerce, oferujące między innymi dostęp do gotowych integracji z hurtowniami!
Materiał partnera