Od wielu lat osoby specjalizujące się w działaniach marketingowych zwracają uwagę na to, jak ważna staje się reklama odpowiadająca na potrzeby konkretnej grupy klientów i pomagająca w rozwiązaniu problemów, z którymi najczęściej się oni zmagają. Mimo to tworzenie strategii marketingowej dla bliżej nieokreślonej grupy klientów, w przypadku której dysponujemy jedynie ogólnymi informacjami, utrudnia wykreowanie skutecznej reklamy i przyniesienie firmie wymiernych korzyści. Dlatego coraz częściej powstają persony marketingowe, czyli fikcyjne postacie reprezentujące prawdziwych klientów z realnymi potrzebami i problemami. Kiedy warto zdecydować się na ich stworzenie i jakie czynniki należy wziąć przy tym pod uwagę?
Dlaczego warto stworzyć personę marketingową?
Przemyślane wykreowanie persony w marketingu pozwala na skuteczniejszą personalizację działań marketingowych ze względu na możliwość lepszego targetowania reklam. Wówczas podczas planowania strategii marketingowej możemy skupić się nie tylko na nieznanej nam grupie potencjalnych klientów, ale również na konkretnych osobach, na przykład na Tomku w wieku 45 lat, który chciałby zacząć prowadzić zdrowszy tryb życia, ale ze względu na wymagającą pracę i życie w niewielkim miasteczku nie ma dostępu do siłowni czy trenera personalnego. W efekcie, mając na myśli zidentyfikowaną osobę, możemy lepiej zrozumieć potrzeby oraz problemy rzeczywistych klientów, zwiększając tym samym skuteczność komunikacji.
Tworząc personę w marketingu, jesteśmy w stanie poznać zachowania, upodobania oraz codzienny tryb życia konsumentów, do których skierowane są nasze usługi lub produkty. Wówczas możemy stworzyć reklamę, która przekona klientów, że rozumiemy poszczególne problemy oraz preferencje, a nasz produkt w odczuwalny sposób poprawi jakość ich codziennego życia. Ponadto persona w marketingu pozwala na lepsze dostosowanie języka oraz kanałów komunikacji do danej grupy konsumentów, co również wpływa na skuteczniejszą reklamę. Dlatego warto dowiedzieć się, jak stworzyć personę marketingową, aby w jak najbardziej rzeczywisty sposób odzwierciedlała ona potrzeby przeciętnego konsumenta.
Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę podczas kreowania persony marketingowej?
Skuteczne stworzenie persony marketingowej nie należy do skomplikowanych zadań, ale wymaga zebrania rzetelnych informacji i otwartego, empatycznego myślenia. Tego typu dane można uzyskać z różnych źródeł, a zapoznanie się z jak największą ilością informacji pozwala na łatwe dostrzeżenie, które z nich najczęściej powtarzają się w danej grupie i mogą okazać się najważniejsze podczas kreowania idealnej persony. Zbierając szczegółowe informacje, warto między innymi korzystać z badań rynku oraz z ankiet z klientami, a także z mediów społecznościowych i narzędzi analitycznych. Cennym źródłem wiedzy są również fora internetowe, na których użytkownicy opisują poszczególne problemy czy potrzeby w poszukiwaniu najlepszego rozwiązania.
Wiedząc, gdzie szukać informacji, powinniśmy również zwrócić uwagę na to, które z nich okażą się szczególnie ważne. Dzięki temu tworzona reklama okaże się bardziej spersonalizowana i skuteczniejsza. Niezwykle istotne są między innymi takie dane jak:
- wiek, płeć, wykształcenie, dochód, miejsce zamieszkania,
- wyznawane wartości i zainteresowania,
- problemy, z którymi klient mierzy się na co dzień,
- marzenia lub cele, które chciałby zrealizować,
- zachowania zakupowe (miejsce zakupów, częstotliwość ich wykonywania, procesy decyzyjne mające wpływ na zakup).
Dobór poszczególnych czynników w dużej mierze zależy od oferowanych produktów czy usług, a także od specyfikacji danej grupy docelowej. Dlatego planując stworzenie persony marketingowej, warto zapoznać się z różnymi źródłami wiedzy. Cenne informacje można między innymi znaleźć na stronie marketinglink.pl, która pomaga przedsiębiorcom w prowadzeniu skutecznych działań marketingowych.
Materiał partnera