Choć posiadanie pieczątki firmowej przez firmę nie jest obowiązkowe i wymagane, posługiwanie się nią jest zdecydowanie wygodne. Pieczątki firmowe zawierają bowiem wszelkie podstawowe i najważniejsze informacje o firmie i są niezastąpione zawsze, gdy trzeba podpisać jakieś pismo urzędowe, fakturę, umowę z kontrahentem lub załatwić firmowe sprawy w banku. Choć pieczątki nie są czymś obligatoryjnym, to jednak zdecydowanie usprawniają codzienną papierkową pracę przedsiębiorcy lub urzędnika.
Do czego jest nam potrzebna pieczątka firmowa?
Jak już wspomniano, żadne przepisy prawa nie mówią o obowiązku posiadania pieczątki firmowej. Niemniej firmy chętnie je sobie wyrabiają, ponieważ pieczątki znacząco usprawniają codzienne wykonywanie obowiązków związanych z wypełnianiem pism, dokumentów, wystawianiem faktur, reklamacji, etc. Każdy przedsiębiorca ma na co dzień sporo papierkowej roboty (lub jego pracownicy, jak np. księgowe) – pieczątki firmowe okazują się w tego typu obowiązkach niezbędne i wcale nie przechodzą do lamusa.
Pieczątki firmowe i pieczęcie mogą mieć bardzo różną formę. To, co wybierzesz zależy od tego jaka forma najbardziej Ci się podoba i jest dla Ciebie najwygodniejsza w użyciu. Najbardziej popularnymi pieczątkami są pieczątki automatyczne – tylko jedno ich naciśniecie wystarczy, by na dokumencie pojawił się wyraźnie odbity tekst. Pieczątki tego typu mogą być tradycyjnymi pieczątkami z tekstem, datownikami lub numeratorami. Pieczątki automatyczne mogą być mniejsze lub większe, wykonuje się je również według spersonalizowanych wymagań danego klienta.
Innymi bardzo często stosowanymi pieczątkami są pieczątki imienne – używa ich najczęściej właściciel firmy jak i poszczególni pracownicy reprezentujący różne działy w firmie. Są to tzw. pieczątki stanowiskowe, które mogą mieć formę automatyczną (większą) oraz kieszonkową. Obecnie bardzo wielu przedsiębiorców zamawia także pieczątki z logo działalności, pieczątki graficzne czy pieczątki typowo księgowe.
Co musi zawierać pieczątka firmowa?
Powiedzmy to raz jeszcze – w naszym kraju nie ma przepisów prawnych, które określałyby pieczątki firmowe za coś obligatoryjnego. Tak więc pieczątka firmowa nie musi mieć tekstu, który jest w góry określony i wymagany. Niemniej warto mieć w niej dość standardowe dane, które zawsze się przydadzą, gdy widnieją na firmowych fakturach, wnioskach czy deklaracjach.
Tak więc standardowa pieczątka firmowa zawiera w swojej treści: imię i nazwisko właściciela firmy lub nazwę firmy, jej adres, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz dane kontaktowe jak numer telefonu, adres mailowy lub adres strony www.
Takie dane to absolutna podstawa – są to najogólniejsze i najbardziej praktyczne dane o firmie. Umieszczenie ich na pieczątce znacznie przyspiesza pracę – nie wymaga odręcznego wpisywania wszystkich tych informacji. Pieczątkę firmową można także traktować jako reklamę i wizytówkę. Jej krótka, prosta treść zawiera wszelkie informacje, jakie potrzebne są naszemu klientowi, urzędnikowi czy partnerowi biznesowemu. Umieszczenie na pieczątce adresu strony internetowej firmy to bardzo dobry motyw, który pozwala od razu trafić na daną stronę www i zapoznać się z ofertą danej firmy.
Gdzie zamówić pieczątki firmowe?
Pieczątki firmowe warto zamówić u producentów, którzy produkcją pieczątek zajmują się od lat. Przykładem takiej firmy jest Maxonline, oferująca szeroki asortyment pieczątek firmowych. Warszawa jest siedzibą tej firmy, niemniej pieczątki można zamówić z każdego miejsca, a następnie zostaną one dostarczone pod adres zamawiającego.
Pieczątka, poza tym, iż jest dobrym nośnikiem informacji, jest dziś także (jak i stemple) traktowana jako reklama oraz dekoracja. Firma MaxOnline oferuje więc duży wybór pieczątek graficznych z gotowymi lub wybranymi przez klienta hasłami. To świetne uzupełnienie standardowych pieczątek firmowych. Na pieczątkach z wybranym hasłem można zawrzeć informacje o treści „Dziękujemy za zakupy!”, „Odwiedź naszego Facebooka i profil na Instagramie”, czy też można wybrać każdą treść, która będzie pasowała do danego biznesu i będziemy mogli stworzyć, jako MaxOnline, zgodnie z indywidualnymi potrzebami wizerunkowymi.
Materiał partnera