„Zobacz nasze szkolenia”, „Korzystaj za darmo przez 30 dni”, „Odbierz teraz” – czy wiesz, że dobre call to action potrafi zwiększyć klikalność kilku-, a nawet kilkunastokrotnie? Stworzenie idealnego wezwania do działania wymaga jednak odpowiednich umiejętności i wiedzy o zachowaniu użytkowników w sieci. To właśnie jedno z podstawowych zadań UX writera. Ale jest ich o wiele więcej! Jak zostać profesjonalnym UX writerem? Czy na rynku są oferty pracy dla specjalistów od user experience? Nie musisz dalej szukać, sprawdziliśmy to za Ciebie.
Kim jest UX writer i co ma wspólnego z copywriterem?
Copywriting to pojęcie, które zdążyliśmy już oswoić. Wiemy, że copywriter to osoba, która zajmuje się tworzeniem m.in. treści pozycjonujących, artykułów blogowych, sloganów reklamowych, a nawet scenariuszy do spotów reklamowych. Ofert pracy dla copywriterów nie brakuje, ponieważ Google ceni unikalne i bogate merytorycznie treści, nagradzając najwytrwalszych wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania. Przyciągnięcie użytkownika do serwisu to jedno, a sprawienie, żeby pozostał na stronie i wykonał zaplanowane działanie, np. zapisał się do newslettera, sfinalizował zakup lub odwiedził zakładkę z produktami wyprzedażowymi to drugie. To zadanie dla profesjonalnego UX writera.
Kto może zostać UX writerem?
Choć nie każdy UX writer to copywriter i tych dwóch pojęć nie należy ze sobą utożsamiać, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby osoba, która dotychczas zajmowała się copywritingiem wyspecjalizowała się w UX writingu. UX writer musi być doskonale wyczulony na potrzeby użytkownika. Nie musi jednak polegać wyłącznie na swojej intuicji, ma do dyspozycji wiele narzędzi badawczych i analitycznych, które ułatwiają mu pracę.
Jak zostać UX writerem?
Dobry UX writing wymaga poznania podstawowych pojęć związanych z projektowaniem zorientowanym na użytkownika. Profesjonalne szkolenie UX otwiera nowe możliwości pracy np. dla osób, które dotychczas zajmowały się copywritingiem lub są odpowiedzialne za projektowanie stron internetowych czy aplikacji mobilnych. Choć rynek dopiero otwiera się na UX writerów, szczególnie w Polsce, w niedalekiej przyszłości zapotrzebowanie na tego typu usługi będzie stale rosnąć.
Najważniejsze zasady UX writingu
- Unikaj długich, zbitych bloków tekstowych, używaj wypunktowań, stosuj śródtytuły.
- Pisz językiem korzyści. Użytkownicy trafili na Twoją stronę, mając konkretne oczekiwania. Jakie? Odkrycie ich potrzeb to zadanie dla UX writera. Tylko wtedy gdy poznasz ich potrzeby, masz szansę stworzyć idealny komunikat.
- Pamiętaj, że po drugiej stronie monitora siedzi człowiek, który ma konkretne marzenia, plany i ambicje. Mów do niego! Używaj prostych słów i naturalnych konstrukcji gramatycznych. Dzięki temu masz szansę, że Twój komunikat trafi na podatny grunt.
Materiał partnera