Zaletą sklepów samoobsługowych jest możliwość szybszej obsługi Klientów. W porównaniu z latami 90. tendencja jest oczywista. Widocznie zmalała liczba sklepów, gdzie sprzedawca podaje towar. Teraz taki model widywany jest głównie w sklepach z alkoholem. Wynika to z faktu, że jest to towar kosztowny i łatwo go uszkodzić. Dziś sklep samoobsługowy rozumiemy nieco inaczej.
W ostatnich latach sklepy wprowadzają coraz więcej kas samoobsługowych. Klienci mogą wybrać – albo płacą za towar tradycyjnie, albo sami go skanują. W drugim przypadku zwykle ktoś czuwa nad procesem i w razie potrzeby pomaga Klientom. Dzieje się tak, gdy ktoś ma problem ze skanowaniem kodu, płatnością lub kupuje alkohol (wtedy potrzeba jest weryfikacja pełnoletności). Projekt sklepu spożywczego samoobsługowego powinien uwzględniać potrzeby Klientów. Ważne, aby zakupy były intuicyjne i przebiegały sprawnie.
Sklep samoobsługowy bez obecności kasjera
Powstają sklepy, które nie wymagają nawet obecności kasjera. Przypominają one sieć maszyn vendingowych, czyli automatów. Oczywiście są osoby, które wolą, kiedy obsługa sklepu jest dostępna. Są to na przykład osoby starsze lub niepełnosprawne. Preferują oni wsparcie w procesie zakupowym. Na przykład otrzymania informacji na temat produktu, czy podanie towaru z wyższych półek.
Jednak automatyzacja nie pozwala sklepom stać w miejscu. Być może sklepy będą oferowały pomoc Klientom w zakupach w innej formie. Na przykład zamiast kasjerów, w sklepie będą osoby, które doradzą w wyborze produktu. Ktoś w rodzaju asystenta zakupowego.
Wózek na zakupy czy koszyk – co wybrać do sklepu
Niezależnie od rodzaju sklepu, wciąż potrzebujemy niezbędnego wyposażenia. Są to meble prezentujące towar, wózki i koszyki czy rozwiązania płatnicze. Projekt sklepu spożywczego samoobsługowego obejmuje wszystkie niezbędne aspekty. Meble mają prezentować produkty tak, aby Klient łatwo odnalazł te potrzebne. Przez to, że będą ciągle użytkowane, niezbędna jest odporność na zarysowania i zabrudzenia. Dobierzmy odpowiednią wysokość, aby nikt nie miał problemu z dosięgnięciem produktu.
Jaki wózek na zakupy jest odpowiedni? Jakie koszyki sklepy wybierają najchętniej? Z pewnością zależy to od powierzchni, jaką dysponuje sklep. Dla sklepów typu convenience store, czyli niewielkich, osiedlowych, wózki nie wchodzą w grę. Klienci czasem nie używają nawet koszyków, bo potrzebują tylko kilku produktów. Wtedy najlepiej wybrać niewielkie koszyki do ręki.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku większych sklepów. Tutaj możemy pozwolić sobie na różnorodne rozwiązania. Wybierzmy wygodne koszyki na kółkach z uchwytami, standardowe koszyki i metalowe wózki. Koszyk na zakupy czy wózek powinien być trwały, odporny na zniszczenia i przystosowany do ciągłego używania. Musi być przystosowany do kontaktu z wodą. Nie chcemy, aby deszcz lub dezynfekcja zniszczyły powierzchnię.
Zobaczmy, które rozwiązania są najchętniej używane przez odwiedzających. To najlepszy sposób, aby przekonać się, co preferują Klienci. Badajmy satysfakcję z zakupów i proces od przekroczenia progu do zamknięcia drzwi. W ten sposób dowiemy się, czego chcą inni.
Materiał partnera zewnętrznego