W ostatnim czasie przez Internet można załatwić prawie wszystko. To takie proste i wygodne. Nic dziwnego, że portale przeznaczone do rezerwacji on-line cieszą się coraz większą popularnością. Korzystają z nich hotele, restauracje, kina, a nawet gabinety kosmetyczne, salony fryzjerskie i spa. Podobnie jak inne wirtualne rozwiązania mają one nie tylko sporo zalet, ale i wady. Poznaj plusy i minusy rezerwacji online i przekonaj się, czy warto z nich korzystać.
Zaleta – Klienci mogą dokonywać rezerwacji w dowolnym czasie i miejscu
Salon fryzjerski otwarty jest tylko od 10.00 do 18.00, a obsługa hotelowa odbiera telefony jedynie do 22.00. W przypadku osobistych rezerwacji czas, w którym chcesz umówić się na wizytę, musisz dostosować do godzin otwarcia danego punktu. Co więcej, osobiste przeprowadzenie rezerwacji często wiąże się także z koniecznością długiego stania w kolejkach lub irytującym oczekiwaniem na wolną linię. W przypadku rezerwacji on-line na wizytę możesz umówić się przez całą dobę przez 7 dni w tygodniu. Co więcej, możesz to zrobić korzystając z komputera lub smartfona (większość serwisów obsługiwana jest przez urządzania mobilne), a więc wszędzie tam, gdzie aktualnie jesteś.
Wada – Pracownicy firm nie mają osobistego kontaktu z klientem
Nic nie buduje zaufania pomiędzy usługodawcą a klientem skuteczniej niż kontakt osobisty. Niestety, w przypadku rezerwacji przez Internet ten aspekt zostaje zupełnie pominięty. Przez to klienci nie są w stanie zacieśnić więzi z osobą oferującą usługi, tak jak w przypadku spotkania twarzą w twarz lub rozmowy telefonicznej.
Zaleta – Usługobiorcy mogą zapoznać się z opiniami o salonie
Wiele serwisów, za których pośrednictwem można dokonywać rezerwacji on-line, w obrębie wizytówek firm zamieszcza opinie ich klientów. Dzięki temu osoby zainteresowane usługami konkretnego punktu mogą wyrobić sobie zdanie o jego renomie. Czy klienci chętnie dzielą się swoimi wrażeniami? Tak. Wystarczy tylko wspomnieć, że na portalu Moment.pl, witrynie przeznaczonej do rezerwacji on-line usług z branży hair & beauty, najpopularniejsze salony fryzjerskie oraz gabinety kosmetyczne mogą poszczycić się setkami rzetelnych opinii.
Wada – Klienci nie mogą osobiście obejrzeć miejsca, z którego usług chcą skorzystać
Ogromną zaletą osobistych rezerwacji jest to, że pozwalają one na własne oczy przekonać się, jak wygląda miejsce, w którym planujemy spędzić czas. Niestety, zdjęcia nie zawsze w pełni oddają klimat oraz wygląd wnętrza i kierując się tylko nimi łatwo o wpadkę. Dlatego ważne, aby wirtualne wizytówki oprócz rzetelnych zdjęć były wzbogacone o wyczerpujący opis miejsca i usług oraz opinie klientów. Dzięki temu firma stanie się bardziej wiarygodna dla usługobiorców.
Zaleta/Wada – Klienci mogą łatwo znaleźć najlepsze oferty
Na portalach, na których można dokonywać rezerwacji on-line, zyskują miejsca, które wyróżniają się spośród innych podobnych firm – oferują najniższe ceny, rzadko spotykane usługi lub cieszą się naprawdę dobrą renomą. To właśnie takich miejsc zwykle szukają klienci i to one pojawiają się na górze listy wyników wyszukiwania. Niestety, taki stan rzeczy decyduje także o tym, że duża część firm, które nie rywalizują ceną ani renomą, znajduje się niżej na liście wyników wyszukiwania, a więc ma dużo mniejsze szanse na pozyskanie nowych usługobiorców.
Zaleta – Właściciele firm oszczędzają czas potrzebny na zarządzanie rezerwacjami
Rezerwacje on-line to ogromne ułatwienie dla firm, dla których są one sporą oszczędnością. Dzięki temu, że klienci sami zapisują się na wizytę za pośrednictwem portalu, pracownicy nie tracą czasu na odbieranie telefonów i notowanie terminów wizyt. W przypadku niektórych rozwiązań, takich jak np. Moment.pl (serwis do rezerwacji on-line usług z branży hair & beauty) i Versum (software do zarządzania salonami fryzjerskimi i gabinetami kosmetycznymi), rezerwacje dokonywane za pośrednictwem wirtualnej wizytówki są automatycznie synchronizowane z oprogramowaniem do zarządzania konkretną firmą i trafiają do kalendarza wizyt. Co więcej, dzięki takim rozwiązaniom hotele, restauracje, salony fryzjerskie i gabinety kosmetyczne mogą zrezygnować z kłopotliwej, papierowej dokumentacji.
Materiał partnera zewnętrznego