Food trucki z każdym rokiem cieszą się coraz większą popularnością. Prowadzenie firmy na czterech kółkach ma wiele zalet. Po pierwsze, sami docieramy tam, gdzie znajdują się aktualnie nasi klienci, dzięki czemu mamy większe szanse na sukces. Po drugie, założenie takiego biznesu kosztuje mniej, niż otworzenie własnej restauracji lub kawiarni. Jakie są plusy i minusy posiadania własnego food trucka? Czy to faktycznie się opłaca?
Decydując się na założenie objazdowego lokalu gastronomicznego, musimy wziąć pod uwagę, że w tej branży trzeba mieć na siebie pomysł. Obecnie istnieje food trucków oferujących pizzę, burgery, czy frytki belgijskie. Na samym początku warto zapoznać się z lokalnym rynkiem (zarówno miasta, w którym planujemy działać, jak i jego okolicach), aby stwierdzić, na co jest największe zapotrzebowanie. Często to właśnie te najbardziej nietypowe, oryginalne pomysły cieszą się największą popularnością. Oczywiście nie oznacza to, że bardzo dobra, włoska pizza z wysokiej jakości składników, nie ma szansy na sukces. Wręcz przeciwnie – musimy mieć albo pewność, że oferujemy wyjątkowo dobry, konkurencyjny produkt, albo postawić na oryginalność i trafić w pewną niszę.
Należy przy tym rozważyć, czy chcemy korzystać z franczyzy, czy stworzyć własną markę. Szacuje się, że na rozkręcenie takiego biznesu trzeba poświęcić około 50-60 tys. złotych. Musimy mieć sprawny pojazd, przerobić go na food truck, oraz zainwestować w niezbędne elementy wyposażenia: wysokiej jakości meble gastronomiczne ze stali nierdzewnej, naczynia i jednorazową zastawę (plastikową, tekturową, lub styropianową), produkty spożywcze. Do tego dochodzą opłaty za benzynę, czasem też za stałe miejsce postojowe, przyłącze wody, prądu itd. Jak widać, koszt nie jest najmniejszy, jednak i tak nieporównywalny z prowadzeniem pełnowymiarowej restauracji, a zyski mogą być bardzo intratne.
Wady i zalety posiadania food trucka
Główną wadą jest konieczność gotowości do pracy o różnych porach i w trudnych warunkach pogodowych. Problemem jest również sezonowość – wiele food trucków nie funkcjonuje zimą. To właśnie ten okres jest najsłabszym okresem sprzedażowym. Sama praca również nie należy do najlżejszych. Pojawia się problem z logistyką, czyli koniecznością ciągłego wnoszenia i wynoszenia sprzętu. Mimo to, własny food truck to także cały wachlarz zalet. Poza dobrymi zarobkami, są nimi duża swoboda i niezależność, a także możliwość realizowania własnych, kulinarnych pomysłów. Często pozwala to na większy zysk, niż w przypadku pracy w standardowych restauracjach czy barach szybkiej obsługi.
Poza tym, posiadanie własnego food trucka to duża inwestycja, która może zwrócić się nawet w okresie jednego, wiosenno-letniego sezonu. Jest doskonałą opcją dla osób mających smykałkę do gotowania i dobry pomysł na biznes. Chociaż nie obejdzie się bez ciężkiej pracy, przy odrobinie szczęścia można odnieść sukces. Poza wysoką jakością oferowanych usług, miłą obsługą i dobrym smakiem, istotne jest także umiejętne promowanie swoich produktów, zwłaszcza w Internecie i mediach społecznościowych.
Materiał partnera zewnętrznego