Jeśli planujesz budować pozycję swojej marki i zwiększyć dochody, powinieneś przyjąć określoną strategię, która pozwoli płynnie realizować wyznaczone cele. Dlatego podczas planowania działań mających na celu zintensyfikowanie sprzedaży, jednym z pierwszych i podstawowych zadań jest określenie grupy docelowej oraz zadbanie o odpowiednie pozycjonowanie. Czy na pewno wiesz, kto powinien być Twoim klientem?
Jak znaleźć grupę docelową?
Aby zdefiniować naszą target group, należy zapoznać się ze specyfiką samego terminu. Jest to kolektyw osób lub firm, do których planujemy skierować nasze manewry marketingowe. Należy zatem zwrócić uwagę na charakterystykę prowadzonej działalności – nabywcy silników spalinowych oraz użytkownicy naturalnych kosmetyków będą zdecydowanie różni. Złe określenie grupy docelowej lub kierowanie oferty “do wszystkich”, może znacznie zahamować rozwój naszej działalności oraz zmniejszyć korzyści wynikające z dobrego pozycjonowania.
Co ważne, grupa docelowa nie zawsze zrzesza w sobie osoby fizyczne. W przypadku modelu B2B targetem staną się przede wszystkim firmy, a fakt ten ma konkretne przełożenie na specyfikę strategii marketingowej. Określanie profilu pożądanego przedsiębiorcy opiera się na ustaleniu jego przychodów, regionu i rodzaju prowadzonej działalności. Jeśli, gwoli przykładu, zajmujesz się produkcją artykułów spożywczych, Twoim potencjalnym odbiorcą będą mniejsi i średni przedsiębiorcy.
Kryteria doboru grupy
W przypadku wielu przedsiębiorstw zdefiniowanie profilu potencjalnych nabywców jest oczywiste: producent laktatorów skieruje swoje usługi do młodych matek, a dystrybutor materiałów budowlanych – do osób związanych z tą branżą, głównie mężczyzn. Nie zawsze jednak określenie grupy docelowej jest łatwe ze względu na zdywersyfikowany lub zbyt “ogólny” charakter działalności. Tradycyjna kategoria demograficzna obejmuje m.in.: wiek, płeć, dochody, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania i religię.
Bardzo ważną wytyczną, szczególnie dla firm lokalnych, jest kryterium geograficzne, pozwalające dotrzeć do określonej społeczności, zakorzenionej w konkretnym miejscu. Tu warto rozważyć też inwestycję w pozycjonowanie lokalne, przypisane do konkretnych miejscowości lub regionów. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie większej specyfikacji kryteriów ze strony reklamodawców, wprowadzono również inne wytyczne, dotyczące psychograficznych danych. Dotyczą one osób, które mają określony styl życia, osobowość i preferencje, a często stosowanym manewrem jest skierowanie oferty do konkretnej niszy, takiej jak osoby na diecie czy miłośnicy tatuaży i piercingu.
Grupa docelowa w strategii SEO
Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem mającym na celu zwiększenie pozycji strony www w organicznych wynikach wyszukiwarek, po wpisaniu słów kluczowych. Innymi słowy, dzięki dobremu SEO Twoja działalność staje się łatwiej zauważalna w sieci i zyskuje na popularności. Najwyższe miejsca na liście wyszukiwania gwarantują znaczny wzrost klikalności witryny, co naturalnie przekłada się na wzrost sprzedaży. Wprowadzanie odpowiednich zmian na stronie oraz dopasowanie kwestii technicznych jest w tego typu działaniach niezbędne, ale zwykle owocuje w perspektywie długofalowej.
Aby właściwie ukierunkować działania SEO, należy zbadać, jakie słowa kluczowe byłyby chwytliwe dla potencjalnego klienta. Właściwe pozycjonowanie strony, oparte na dokładnej znajomości grupy docelowej, ma niebagatelne znaczenie w zwiększeniu oglądalności witryny firmy. A im precyzyjniej zdefiniowany interesant, tym skuteczniejsza będzie nasza kampania. Aby ułatwić jej tworzenie i realizację, ustala się tzw. personę, czyli reprezentanta danego segmentu grupy docelowej, którą ukonkretnia się w oparciu o dane, zebrane na podstawie wyżej wymienionych kryteriów.
Poznanie odbiorcy jest istotą każdej strategii marketingowej. Powinno się postrzegać reprezentanta poszukiwanej grupy jako osobę, do której zwracamy się bezpośrednio. Na takie przyjazne oswajanie potencjalnych klientów firmy składa się wiele narzędzi wchodzących w skład szeroko pojętego content marketingu. “Rozmawiaj” z nimi językiem jasnym i dopasowanym, używając słów kluczowych, których poszukują. Twoja widoczność wzrośnie, a wraz z nią postawione cele. Dopasuj się do nabywcy, a wtedy on sam trafi na witrynę Twojej firmy w sieci.
Materiał partnera zewnętrznego