Robotic Process Automation to odpowiedź na dzisiejsze potrzeby dynamicznie zmieniającego się biznesu. Każda firma dąży do maksymalizacji zysków, przy jednoczesnym cięciu kosztów. Choć potencjał takiego modelu biznesowego w tradycyjnych warunkach jest ograniczony pewnymi naturalnymi granicami, perspektywa automatyzacji procesów pozwala na przekroczenie ich. Jakie są zalety wdrożenia systemu Zrobotyzowanej Automatyzacji Procesów?
Możliwość skalowania biznesu poprzez wykorzystanie potencjału automatyzacji
Zacznijmy od mniej oczywistej korzyści wynikającej z wdrożenia idei automatyzacji procesów biznesowych. Mowa tu o zwiększeniu potencjału biznesowego naszej organizacji. W jaki sposób?
Automatyzacja coraz większych obszarów biznesowych pozwoli na znacznie bardziej przejrzyste zarządzanie firmą w oparciu o obiektywne wskaźniki jakości i efektywności. Wskaźniki, które ze względu na zaangażowanie zrobotyzowanej automatyzacji pozwalają uwolnić całkowicie nowy potencjał poprzez rozszerzenie możliwości oferowania usług czy produktów firmy.
Redukcja kosztów realizacji procesów biznesowych
Wróćmy teraz do tych zalet, które są poparte twardymi liczbami. Na początek redukcja kosztów działalności operacyjnej. To, jak duża oszczędność zostanie zarejestrowana w naszej organizacji, zależne jest głównie od wagi zautomatyzowanego procesu, jego procesu skomplikowania oraz kosztów, które w przeszłości organizacja poniosła w celu jego realizacji.
Koszty generowane wskutek realizacji skomplikowanych procesów biznesowych w większości dotyczą wynagrodzenia kilku pracowników, którzy po kilka lub kilkanaście godzin wykonywali czynności mające na celu zakończenie jednego cyklu procesu. Robot samodzielnie tą pracę może wykonać znacznie szybciej. To ogromne oszczędności dla firmy.
Jakość pracy na najwyższym poziomie
Oprócz oszczędności automatyzacja procesów biznesowych gwarantuje nam również niezmienną jakość wykonanego procesu. Dlaczego to takie ważne? Pracownik, który przez kilka godzin dziennie wykonuje relatywnie łatwą, ale żmudną czynność, w pewnym momencie może popełnić błąd. Błąd ten spowodowany jest brakiem zaangażowania w daną czynność i może w długim okresie przynieść wiele szkód takich jak niska jakość czy brak satysfakcji klienta z rezultatu naszej pracy.
Robot nie miewa gorszych dni. Robot nigdy się nie znudzi swoją pracą. Raz zaprojektowane narzędzie będzie wykonywało swoją czynność w niezmiennej jakości 24 godziny na dobę, co z pewnością wpłynie na utrzymanie wysokiej jakości naszych produktów oraz usług.
Wzrost wydajności procesów zachodzących w firmie
Wzrost jakości realizacji procesów biznesowych, zmniejszenie kosztów ich realizacji, a w dodatku zwiększenie wydajności. Czy to możliwe? Owszem, z narzędziem klasy RPA. Roboty swoją pracę wykonują bez potrzeby odpoczynku, snu czy przerwy na obiad. Pracownik nie może siłą rzeczy utrzymać takiego tempa realizacji procesu.
Dlatego też, jeśli proces spełnia określone kryteria, robot może wykonywać swoją pracę przez 24 godziny na dobę, niejako gwarantując naszej organizacji ciągłość realizacji podstawowych zadań. Niektóre systemy klasy RPA potrzebują koordynacji pracownika. Inne mogą działać automatycznie. Bez względu na to, który wariant zostanie zastosowany w naszej organizacji, wzrost wydajności jest jednym z tych wskaźników, który zauważymy w pierwszej kolejności.
Większe zaangażowanie kadry pracowniczej
A co z pracownikami? Czy widmo automatyzacji pracy wykonywanej wcześniej przez nich zniechęci ich do idei automatyzacji? Niekoniecznie, o ile postanowimy delegować ich do znacznie bardziej inspirującej pracy, która wymaga osądu, ich doświadczenia i kompetencji.
Każdy z nas chce swoje 8 godzin pracy spędzić efektywnie i produktywnie. Wykonując przez cały dzień jedną czynność, pracownik prędzej czy później straci zapał i zaangażowanie. Wdrożenie w swojej firmie rozwiązania klasy RPA pozwoli na uwolnienie potencjału naszej kadry i zaangażowanie ich w ważniejsze zadania, które wpłyną na ich zaangażowanie, a co za tym idzie, zadowolenie z pracy.
Materiał partnera