Po raz kolejny wydarzenie, jakim była 89. gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej w Dolby Theatre w Hollywood ściągnęła na siebie oczy całego filmowego świata. Oskarowa noc z 26 na 27 lutego 2017 roku przyniosła zarówno kilka niespodzianek, jak i nagród dla faworytów. Nie obyło się także bez spektakularnej wpadki. Po raz pierwszy oskarową noc poprowadził Jimmy Kimmel, autor popularnego talk-show w stacji ABC. Najwięcej – 6 statuetek zgarnął obraz La La Land. Przy 14 nominacjach dla musicalu, jego twórcy pozostali chyba z pewnym niedosytem.
W tym roku niewątpliwymi faworytami w oscarowym wyścigu po nagrody były obrazy La La Land oraz Manchester by the Sea. Pierwszy z nich, nominowany aż w 14 kategoriach, to musical w reżyserii Damiena Chazelle’a – opowiada o miłości pary niepoprawnych marzycieli, niespełnionej aktorki i początkującego muzyka jazzowego. W rolach głównych wystąpili Emma Stone i Ryan Gosling. Film za oceanem okrzyknięto mianem arcydzieła, w Polce nie spotkał się z admiracją fanów kina. Drugi faworyt, tym razem nominowany w 6 kategoriach to klimatyczny obraz w reżyserii Lonergana, który opowiada o wypalonym życiowo mężczyźnie, który po śmierci brata musi zaopiekować się jego nastoletnim synem i jednocześnie zmierzyć z dramatem sprzed lat.
Nie zabrakło zaskoczeń
Podczas wręczenia nagrody dla najlepszego filmu nie zabrakło spektakularnej wpadki. Na skutek pomyłki Warren Beatty zwycięzcą ogłosił musical La La Land. Dopiero, kiedy ucichły pierwsze podziękowania, okazało się, że zwyciężył Moonlignt.
W tym roku Akademia nie tylko uniknęła posądzeń o to, że Oscary w głównych kategoriach trafiają do białych aktorów, ale także po raz pierwszy wręczono statuetkę za najlepszą rolę drugoplanową dla muzułmanina. Wygrał Mahershal Ali za Moonlight.
Za drugoplanową rolę kobiecą doceniono Violę Davis za Fences.
Oscara za pierwszoplanową rolę męską otrzymał Casey Affleck – młodszy brat gwiazdora, Bena Afflecka. W konkurencji prześcignął Ryana Goslinga (La La Land). W przypadku pierwszoplanowej roli kobiecej zwyciężyła Emma Stone (La La Land), choć do statuetki jako murowana faworytka typowana była Natalie Portman za rolę w Jackie.
Jak zwykle nie zabrakło wyraźnych aluzji politycznych kierowanych w stronę Donalda Trumpa. Do historii przejdzie zwłaszcza część przemowy Jimmiego Kimmela, który odwołując się do słów obecnego prezydenta USA, nazwał Meryl Streep „przereklamowaną aktorką”. Sala odpowiedziała owacją na stojąco.
Wielkim zaskoczeniem było przyznanie nagrody za najlepszą charakteryzację Legionowi samobójców – filmowi, który został zmiażdżony przez krytykę. Martwi zupełne pominięcie świetnego, klimatycznego westernu Aż do piekła. Nagród nie dostał także błyskotliwy film Ukryte działania o wybitnych, czarnoskórych matematyczkach w NASA.
Oscary w najważniejszych kategoriach:
- Najlepszy film: Moonlight
- Najlepszy reżyser: Damien Chazelle za La La Land
- Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Casey Affleck za Manchester by the Sea
- Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Emma Stone za La La Land
- Najlepszy aktor drugoplanowy: Mahershala Ali za Moonlight
- Najlepsza aktorka drugoplanowa: Viola Davis za Fences
- Najlepszy scenariusz adaptowany: Barry Jenkins i Tarell Alvin McCraney za Moonlight
- Najlepszy scenariusz oryginalny: Kenneth Lonergan za Manchester by the Sea
- Najlepszy film zagraniczny: Klient (Iran)
- Najlepszy pełnometrażowy film animowany: Byron Howard i Rich Moore, Zwierzogród
- Najlepsza piosenka: Justin Hurwitz, City of Stars z filmu La La Land
- Najlepsze zdjęcia: Linus Sandgren za La La Land
- Najlepsze efekty specjalne: Robert Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones i Dan Lemmon za Księgę dżungli
- Najlepsza muzyka: Justin Hurwitz za La La Land
- Najlepszy dźwięk: Peter Grace, Kevin O’Connell, Andy Wright, Robert Mackenzie za Przełęcz ocalonych
- Najlepszy montaż: John Gilbert za Przełęcz ocalonych
- Najlepsze kostiumy: Colleen Atwood za Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć
- Najlepszy montaż dźwięku: Sylvain Bellemare za Nowy początek
- Najlepsza charakteryzacja: Alessandro Bertolazzi, Giorgio Gregorini i Christopher Nelson za Legion samobójców
- Najlepszy film dokumentalny: Ezra Edelman, Caroline Waterlow za O.J.: Made in America
- Najlepsza scenografia: David Wasco i Sandy Reynolds-Wasco za La La Land
- Najlepszy film krótkometrażowy Kristof Deak i Anna Udvardy za Sing
W tym roku w konkurencji dla najlepszego filmu zagranicznego nie znalazła się polska propozycja. Powidoki – ostatni film Andrzeja Wajdy – odpadły na wcześniejszym etapie konkurencji.
plinq