W latach 30 komiksy zdobyły ogromną popularność wśród amerykańskich czytelników. Z początku były one traktowane jako słabej jakości twórczość o charakterze sensacyjnym, a bohaterami komiksowych historii byli przede wszystkim superbohaterowie i detektywi ścigający przestępców. Wszystko zmieniło się za sprawą jednego człowieka, Willa Eisnera. Oto historia tego genialnego twórcy, od nazwiska którego nazwano Nagrodę Eisnera, czyli komiksowy odpowiednik Oscarów!
Rosyjski emigrant w Nowym Jorku
Eisner dorastał w bardzo biednej rodzinie żydowskich imigrantów z Rosji mieszkających na Brooklynie. Doświadczenia z dorastania w Nowym Jorku miały kluczowy wpływ na jego przyszłą twórczość, ale też i sytuację materialną. By zarobić na chleb Eisner chwytał się rozmaitych prac dorywczych, w tym rysowania zabawnych komiksów dla dorosłych do lokalnych, nowojorskich gazet. Wreszcie w 1940 roku w życiu twórcy nastąpił przełom – Eisner wydał komiks detektywistyczno-sensacyjny „Spirit”, który przyniósł mu sporą popularność oraz pieniądze pozwalające na dostatnie życie. Autor wykorzystał popularność wydanego dzieła i aż do lat 70 wydawał kolejne tomy serii. Pomimo finansowego sukcesu i zdobycia wiernego grona fanów Eisner wciąż nie mógł znaleźć twórczej satysfakcji, a jej poszukiwania pchały go do prowadzenia coraz to kolejnych eksperymentów z formą komiksu.
Umowa z Bogiem, czyli pierwsza powieść graficzna w dziejach komiksu
Na początku lat 70 rynek komiksowy wciąż był zdominowany przez mało ambitne, nastawione na komercję dzieła opowiadające o superbohaterach i sensacyjnych śledztwach. Eisner jednak głęboko wierzył, że poprzez połączenie obrazu i tekstu da się opowiadać inne, poważniejsze historie. Twórca postanowił przekuć swoje doświadczenia z dorastania w biednych rejonach Nowego Jorku w dłuższy komiks o zacięciu społecznym. Tak właśnie powstała trylogia „Umowa z Bogiem„, czyli pierwsza powieść graficzna w dziejach komiksu, a zarazem zdaniem większości badaczy najważniejszy tekst komiksowy w historii. Dzieło jest zbiorem mniej lub bardziej połączonych ze sobą rozdziałów opowiadających o życiu w Nowym Jorku – biedzie mieszającej się z bogactwem, zapadających się czynszowych kamienicach i nienawiści pomiędzy mniejszościami etnicznymi.
Eisner – mistrz rysunków i kadrów
Przełomowość „Umowy z Bogiem” wiąże się jednak nie tylko z podjęciem ważnej społecznej tematyki, ale też rewolucją w zakresie samego medium komiksowego. Eisner stworzył nowy, fascynujący styl rysunków będący połączeniem karykaturalnych postaci i realistycznego otoczenia. Dzięki takiemu zabiegowi wiernie oddany Nowy Jork wydaje się być wypełniony zdeformowanymi postaciami zniekształcającymi rzeczywistość i pokazującymi ludzkie wady. Duża zasługę ma też ciekawy sposób kadrowania rysunków – Eisner jako jeden z pierwszych twórców odszedł od klasycznych, równomiernych kadrów na rzecz eksperymentalnego przenikania się rysunków.
Choć „Umowa z Bogiem” była jedynym wielkim dziełem Eisnera, wpływu tej trylogii na współczesny komiks nie można przeceniać. To właśnie dzięki Amerykaninowi późniejsi twórcy komiksowi zaczęli tworzyć ambitne dzieła o zacięciu artystycznym, a powieść graficzna dla dorosłych stała się niezwykle popularnym gatunkiem komiksowym. Dziś Nagroda im. Eisnera jest najważniejszą nagrodą, jaką może dostać twórca komiksów – jeżeli chcecie zapoznać się z współczesnymi arcydziełami tej sztuki, sięgnijcie koniecznie po teksty nagrodzone Eisnerem!
TBO