Koreański pop zdobywa coraz więcej fanów nie tylko w Azji, ale i całej Europie co można zobaczyć choćby po tym jak szybko rozeszły się bilety na koncerty k-popowej grupy BTS, która jesienią zawita na kilka koncertów na naszym kontynencie. Fani potrzebowali zaledwie 3 minut, aby wykupić wszystkie bilety na serię koncertów odbywających się na wielotysięcznych arenach. Podobnie rzecz się ma w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie – wystarczy zobaczyć, z jakim rozmachem są organizowane tam trasy najpopularniejszych koreańskich boysbandów i girlbandów.
Dlaczego tak się dzieje? Bo k-pop to przede wszystkim niezapomniane widowisko, jakie niegdyś serwowały zespoły takie jak Beatlesi, a potem Backstreet Boys czy Spice Girls. Publiczność dziś łatwo się nudzi albo odcina od kultury masowej, kierując swoją uwagę w stronę artystów mniej znanych. I tu właśnie powstała nisza dla koreańskiego popu, który jest zjawiskiem niepodrabialnym w kulturze.
Czym jest k-pop?
K-pop to skrót od koreańskiego popu. Szacuje się, że gatunek ten powstał na początku lat 90. XX wieku w Korei Południowej. Jest to mieszanka dance, muzyki elektronicznej, popu, synth, popu, a nawet elementów rapu, hip-hopu i rocka. Magazyn „Rolling Stone” określa k-pop jako mieszankę modnej muzyki zachodniej oraz energetycznego popu wywodzącego się z Azji. Sam k-pop to nie tylko styl muzyczny, ale też wysoka jakość występów. Łączących w sobie śpiew na najwyższym poziomie, doskonałą choreografię i bardzo skomplikowane efekty sceniczne.
Najsłynniejsze teledyski k-popowe
Za jedną z pierwszych grup k-pop uznaje się Seo Taiji and Boys utworzoną w 1992 roku. Jednak obecnie w rankingach najczęściej odtwarzanych teledysków wygrywa… PSY i Gangnam style. Kolejnymi artystami, których videa osiągają ponad 300 mln wyświetleń są Bigbang, Twice, BTS czy Blackpink. Nie można też nie wspomnieć o EXO czy SF9, które to grupy mają wiele fanek w Polsce.
K-poperki – nowy rodzaj fanek
Szybkości kupowania biletów przez k-poperki na koncert idola nie powstydził by się żaden inny fan, ale ciężko im w tym dorównać. Dla porównania bilety na koncerty na europejskiej trasie Eda Sheerana, który również jest obecnie bardzo popularnym artystą na całym świecie, wyprzedały się w aż kilka godzin. Do wyniku 3 minut k-poperek niestety jego fani nie mogą się równać.
K-pop stał się subkulturą, która jest bardzo popularna wśród młodzieży, choć do fanek boysbandów można zaliczyć też wiele dorosłych kobiet. Bardzo często w Internecie można spotkać grupy k-poperek i k-poperów, którzy nie tylko dyskutują o nowym albumie wydanym przez swoich idoli, ale prowadzą między sobą prawdziwe batalie o to, który k-popowy zespół jest lepszy.
Wysoki budżet i wysoka jakość
Rosnąca popularność k-popu na świecie sprawia, że koreański przemysł muzyczny ciągle stawia nowe wymagania przed swoimi twórcami. Piosenki k-popowe muszą być na wysokim poziomie wokalnym, tym bardziej że większa część świata nie zrozumie oryginalnego tekstu (choć najwięksi nagrywają już także po angielsku). Same teledyski to dzieła sztuki, gdzie pokazywane są zwykle wszystkie umiejętności taneczne, wokalne, a nawet rap. Dlatego też na k-pop łożony jest wysoki budżet, który szybko zwraca się dzięki ogromnemu zainteresowaniu fanów na całym świecie.
NMI