Nowy sezon artystyczny w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zapowiada się jako prawdziwe święto dla miłośników sztuki. Od prapremier przez koprodukcje międzynarodowe, po powroty klasycznych arcydzieł – każdy miłośnik muzyki i teatru znajdzie coś dla siebie. W nadchodzących miesiącach będziemy świadkami nie tylko powrotów wybitnych spektakli, ale także innowacyjnych podejść reżyserskich i scenograficznych.
Prapremiera „Ślepy tor” Krzysztofa Meyera
W październiku czeka nas wyjątkowe wydarzenie – prapremiera opery „Ślepy tor” autorstwa wybitnego polskiego kompozytora Krzysztofa Meyera z librettem napisanym przez Antoniego Liberę.
Koprodukcja z Salzburgiem: „Medea” Luigiego Cherubiniego
Styczeń przyniesie długo oczekiwaną koprodukcję z festiwalem w Salzburgu – operę „Medea” w reżyserii Simona Stone’a, który łączy elementy teatralne z projekcjami filmowymi.
Powrót klasyki: „Così fan tutte” Mozarta
W marcu na scenę powróci po długiej przerwie „Così fan tutte” w reżyserii Wojciecha Farugi, który przenosi akcję opery do Ameryki lat 60. i 70.
Wielki powrót: „Madame Butterfly” Pucciniego
Wśród powrotów szczególną uwagę zwraca flagowy spektakl Opery Narodowej – „Madame Butterfly” Pucciniego. Ten nieśmiertelny hit, który od lat zbiera owacje na stojąco, w 2024 roku będzie obchodził swoje 25. urodziny. Realizacja Mariusza Trelińskiego i Borisa Kudlički to prawdziwa perła, która nadal zachwyca widzów na scenach operowych na całym świecie.
Koncertowa wersja „Beatrix Cenci” Ludomira Różyckiego
Maj przyniesie wyjątkowe doznania muzyczne z koncertową wersją opery „Beatrix Cenci”, opartej na dramacie Juliusza Słowackiego.
Mariusz Treliński: „Borys Godunow”
Po 13 latach przerwy Mariusz Treliński sięgnie ponownie po „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego, ukazując mechanizmy władzy i skutki tyranii.
Baletowe arcydzieło: „Pinokio”
Kwiecień zaskoczy premierą baletu „Pinokio” w choreografii Anny Hop, opartej na powieści Carlo Collodiego.
Klasyki na scenie
W repertuarze pojawią się arcydzieła jak „Giselle”, „Bajadera” czy „Don Kichot”, a także współczesne adaptacje takie jak „Dracula” czy „María de Buenos Aires”.
„Dracula” – mroczny balet
„Dracula” to baletowa adaptacja znanej powieści Brama Stokera, która od lat fascynuje czytelników na całym świecie. Jednak to nie jedyna inspiracja dla tego przedstawienia. Twórcy czerpali również z oskarowej ekranizacji tej powieści w reżyserii legendarnego Francisa Forda Coppoli.
Kluczowym elementem spektaklu jest choreografia stworzona przez Krzysztofa Pastora. Jego interpretacja historii hrabiego Draculi znakomicie współgra z muzyką Wojciecha Kilara, która dodaje przedstawieniu odpowiedniej atmosfery i napięcia. Warto dodać, że Pastor stworzył tę choreografię na specjalne zamówienie West Australian Ballet, co świadczy o międzynarodowym charakterze i uznaniu tej produkcji.
Film i muzyka: „Amadeusz” Miloša Formana
Sezon zakończy się w kwietniu 2024 roku projekcją filmu „Amadeusz” z muzyką wykonywaną na żywo przez Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego.
Więcej informacji Pełny repertuar oraz więcej informacji dostępne są na oficjalnej stronie teatru: https://teatrwielki.pl.
Redo
Redo