Warszawa jako jedyne miasto w Polsce ma linię metra. W 1903 r. powstały pierwsze szkice dotyczące budowy metra w tym mieście, jednak pierwsze prace ruszyły dopiero w 1925 r., kiedy to zaczęto budowę Metropolitainu. Ambitne plany, które snuli rządcy Warszawy sprzed II Wojny Światowej, zwłaszcza ówczesny prezydent stolicy, Stefan Starzyński, na nowo zaczęto wprowadzać w czyn w 1945 r., kiedy do władzy doszedł obóz Polskiej Partii Robotniczej z inżynierem Marianem Spychalskim na czele. Plany spaliły na panewce, zakazano poruszania tematu tego projektu, jednak idea odżyła w latach 70. minionego stulecia, gdy krajem rządził prozachodni I Sekretarz KC PZPR, Edward Gierek.
I odcinek metra Kabaty- Politechnika został otwarty w 1994 r., linię oddano do użytku 7 kwietnia 1995 r. W uroczystościach udział wzięli ówczesny prezes Rady Ministrów, Józef Oleksy oraz prezydent stolicy, Marcin Święcicki a także profesor warszawskiej Politechniki, Jan Podoski, w sposób oczywisty był to wielki dzień dla Warszawy.
Co miało miejsce dalej?
Warszawskie metro chciano powiększyć, by przypominało te z innych, wielkich europejskich miast. 26 maja 1998 r. oddano do użytku stację metra Centrum, która była dwunastą. Do 2001 r. dobudowano dwie kolejne: Ratusz Arsenał i Świętokrzyską. Obie wspomniane powyżej stacje oddano do użytku w dn. 11 maja 2001 r., natomiast 20 XII 2003 r. oddano do użytku stację Dworzec Gdański, zaś 8 kwietnia 2005 r. Plac Wilsona. Stacja ta spotkała się z ogólnoeuropejskim uznaniem, została uznana za najpiękniejszą, wybudowaną na pocz. XXI w. na całym Starym Kontynencie. 25 X 2008 r. oddano do użytku stacje Młociny, Wawrzyszew oraz Stare Bielany. Nastąpił czas stagnacji, gdy dużo się mówiło o II linii metra, zaś brakowało w tym wszystkim konkretów.
Kiedy Warszawa odda do użytku w całości II linię metra?
II linia metra ma połączyć Targówek z Wolą, ma zostać oddana w całości do 2023 r., ma przebiegać z Bemowa na Targówek, liczyć 21 stacji. Początkowo chciano zaliczyć Gocław jako odnogę II linii, teraz zaś jest wliczany jako III linia. Metro podało termin oddania stacji Ulrychów oraz Bemowo, Planuje się, że w II poł. 2022 r., będziemy w pełni mogli się cieszyć możliwością skorzystania ze stacji: Zacisze, Kondratowicza, Bródno, Ulrychów, Bemowo. Aktualny prezydent stolicy, Rafał Trzaskowski stawia przed miastem ambitne plany, podjął decyzję o budowie III linii metra, która ma połączyć Pragę Płd. z Centrum, docelowo zaś również z Ochotą oraz z Mokotowem. W pierwszym etapie budowy, który ma potrwać do 2028 r. powstanie sześć nowych stacji. Prezydent Warszawy planuje dwa kluczowe kroki, które mają być kanwą projektu Nowe Otwarcie, mianowicie wybudowanie Placu Pięciu Rogów oraz ruszenie z III linią metra, co z kolei doprowadzi do tego, że Warszawa stanie się w pełni nowoczesnym miastem.
Podsumowanie
Idea powstania metra w Warszawie, sięga jeszcze czasów Królestwa Polskiego, jednak plany zaczęły się realizować dopiero w Polsce doby po transformacji 1989 r., obecnie są plany stworzenia III linii metra, co jest jednym z założeń programu obecnego prezydenta Warszawy, w ramach projektu Nowe Otwarcie. Plany przygotowawcze do budowy III linii metra ruszyły w marcu 2021 r., zaś roboty budowlane rozpoczną się w I poł. 2023 r., zaraz po tym jak powstanie metro na Bemowie w ramach rozbudowy II linii.
KŚL