Dla wielu osób skupienie się na pracy i koncentracja bywają bardzo trudne. Problem ten jest szczególnie dostrzegalny w przypadku pracy zdalnej w domu, gdzie mnogość elementów, które mogą nas rozpraszać podczas działania jest tak duża, że bardzo często zamiast pracy robimy inne rzeczy. Wychodząc do pracy poza domem i wykonując swoje obowiązki nie mamy możliwości zrobić w międzyczasie prania, obiadu czy posprzątać mieszkanie.
Zwiększona produktywność w pracy zdalnej – jak ją osiągnąć?
W przypadku pracy zdalnej, kiedy zarówno nasze życie osobiste, jak i praca spotykają się w dokładnie tych samych czterech ścianach, zaczynają się schody. Dlatego też warto uwzględnić kilka skutecznych wskazówek, które pomogą przetrwać pracę zdalną i być w niej zdecydowanie bardziej produktywnym. Jeśli mamy taką możliwość, to na czas wykonywania zadań w pracy, warto wyjść do innego miejsca. Może być to kawiarnia, biuro, otwarta przestrzeń do pracy, jaką w wielu centrach handlowych możemy znaleźć czy na przykład centrum coworkingowe. Dzięki temu będziemy mieć poczucie, że wychodzimy z domu stricte do pracy, a bodźce, jakie nas rozpraszają wśród naszych czterech ścian nie będą na nas wpływały. Jeśli jednak nie mamy możliwości wyjścia z domu do pracy na zewnątrz, warto wydzielić sobie wśród własnych czterech ścian strefę, która poświęcona jest tylko i wyłącznie pracy. Dzięki temu trenując nasz umysł i siadając za każdym razem w tym samym miejscu, nasz mózg będzie dostawał sygnał, że teraz przyszedł czas na pracę i wykonywanie zadań służbowych. Także na czas pracy warto wyznaczyć sobie zasady, że nie wykonujemy wówczas prac domowych, takich jak gotowanie czy sprzątanie, dzięki temu łatwiej będzie nam się skupić na wyznaczonych zadaniach, a również dzięki temu być bardziej produktywnym. Wszelkie rozpraszacze i brak skupienia powodują przeciąganie się wykonywanych zadań, których nie tylko nie kończymy w normalnym czasie, ale jeszcze siedzimy nad mini późno w nocy. Dlatego też warto unikać tego rodzaju praktyk. Jedną z najskuteczniejszych technik pracy jest metoda Pomodoro.
Na czym polega Technika Pomodoro?
Jest to technika wykorzystująca właściwości naszego umysłu, który pełnię skupienia potrafi utrzymać jedynie przez pewien wycinek czasu, a później zaczyna się bardzo męczyć i zwalniać. Pomodoro polega na pracy interwałowej, czyli ustaleniu dla siebie czasu pracy na przykład trzydziestu minut lub czterdziestu pięciu minut, podczas których całkowicie skupiamy się na swoich zadaniach, siedzimy przy biurku i nie rozpraszamy się. Warto sobie do tej metody nastawić zegarek, który będzie sygnalizował nam upływ czasu. Po takiej serii następuje przerwa jaką sobie wyznaczyliśmy – pięcio- lub dziesięciominutowa.
Dzięki temu praca jest zdecydowanie bardziej wydajna, a czas, który poświęcamy na wykonywanie naszych zadań jest wykorzystany do maksimum, kiedy nasz umysł jest najbardziej aktywny. Serie te możemy powtarzać, wracając po wyznaczonej przerwie i rozpoczynając kolejną rundę. Warto więc wypróbować Technikę Pomodoro samemu i sprawdzić, jak w naszym przypadku sprawdza się ta metoda i czy faktycznie stajemy się dzięki niej zdecydowanie bardziej produktywni, niż w przypadku pracy bez jej wykorzystania.
NBL