Koral to marka lodów znana wszystkim Polakom. W 2019 r. firma obchodzi swój 40-ty jubileusz. Jak powstały i jak zmieniały się na przestrzeni dekad ulubione lody Polaków?
Lody rzemieślnicze
Założycielami firmy byli bracia, Marian i Józef Koral, którzy w 1979 roku otworzyli w Limanowej koktajlbar o nazwie „Kubuś”. Przez całe lata 80. lody produkowane były metodami rzemieślniczymi w nocy. Lody Koral sprzedawane były wtedy na gałki, zarówno w koktajlbarze, jak i rozwożone w ogromnym termosie białym Fiatem 126 po okolicznych miejscowościach. Oprócz tego bracia Koral, za pośrednictwem małych sklepików, sprzedawali również lizaki lodowe „Pikolo”.
Na patyku, w kubeczku, w rożku
W 1992 roku właściciele zakupili na kredyt nowoczesne maszyny do produkcji lodów i otworzyli fabrykę w Limanowej, produkując od tej pory 300 lodów na minutę. Dwa lata później nabyli tereny byłych zakładów Igloopol w Rzeszowie, gdzie powstała druga fabryka, oraz w Nowym Sączu – tam właśnie w1997 roku wybudowano nowoczesne biuro, które stało się siedzibą zarządu. W latach 90. Przedsiębiorstwo Produkcji Lodów Koral produkowało głównie lody na patyku, w kubeczku oraz w rożku, i sprzedawało je zazwyczaj w małych, lokalnych sklepach. Tym samym zapełniło lukę na polskim rynku, na którym zagraniczna konkurencja stawiała głównie na lody familijne w większych opakowaniach. To w tamtych czasach powstały kultowe lody: Piramida, Dżambo, Apacz, czy lody produkowane do tej pory i wciąż cieszące się niesłabnącym powodzeniem: Solo, Świderki, Kubki 4-smakowe, Oskary, lody Iza, a także lody familijne: Rolady lodowe, Kolorowe lato, Tort lodowy.
Lody Koral reklamują gwiazdy
Lody Koral znane są ze współpracy z gwiazdami kina i estrady. Pierwszą gwiazdą reklamy marki Koral była w 1997 roku Katarzyn Figura. Później lody reklamowane były przez: Marylę Rodowicz i Daniela Olbrychskiego, Funky Filona, Arkę Noego, piosenkarki: Beatę Kozidrak, Helenę Vondrackovą i Dodę, a także aktorki: Joannę Liszowską i Katarzynę Zielińską. Kampanie reklamowe z udziałem celebrytów przyczyniły się do wzrostu popularności produktów nowosądeckiego producenta. W 2004 roku Koral, osiągając wysokie wyniki sprzedaży sowich produktów, wpłynął na zagranicznych konkurentów, którzy zdecydowali się na obniżenia cen swoich produktów.
W pierwszej dekadzie 21. wieku świetnie sprzedawały się zarówno dotychczasowe hity, jak i nowości: lody Grand, Top Milker, Kostka Śnieżna, Jocker, czy wykwintne Tartufo. Największą popularnością cieszyły się jednak Lody koktajlowe.
Nowa marka premium – Bracia Koral
Ostatnia dekada to dla firmy Koral zwieńczenie dotychczasowej pracy i potwierdzenie jakości produktów oraz wartości marki dla konsumentów. Firma otrzymała wiele branżowych oraz biznesowych wyróżnień. Rozbudowała sieć sprzedaży na kraje Europy Środkowo-Wschodniej oraz Europy Zachodniej m.in.: Czechy, Słowację, Węgry, Wielką Brytanię, Danię oraz znane z produkcji lodów Włochy. Wyprodukowała lody Light bez cukru dla diabetyków oraz lody bez laktozy Freely. Wynikiem nakładów finansowych wkładanych w technologię były pierwsze na polskim rynku lody trójwymiarowe Jajko 3D i Miś 3D oraz otwarcie w 2018 roku w Rzeszowie najnowocześniej chłodni w Europie. W ostatnim dziesięcioleciu ambasadorami marki byli: Joanna Krupa, Joanna Koroniewska, Natasza Urbańska, Maciek Musiał i Zbigniew Wodecki.
W 2014 roku, z okazji 35. jubileuszu PPL Koral, powstała marka premium Bracia Koral-Lody Jak Dawniej. To produkty z wysokiej półki, wyprodukowane wg starannie wyselekcjonowanych receptur, z najwyższej jakości składników: świeżej śmietanki, masła, czekolady belgijskiej, najlepszej jakości bakalii oraz owoców pochodzących od najlepszych polskich dostawców.
Do spektakularnych nowości produktowych marki Koral wypuszczonych na rynek w latach 2010-2019 należą: lody Grand w nowej odsłonie, linia Ice Coffee, Roller, Świderek w kubku oraz lody powstałe we współpracy z innymi markami: lody Oshee Vitamin, Łaciate i Wypasione.
Zarówno produkty Koral jak i lody marki Bracia Koral są nadal jednymi z najchętniej kupowanych przez Polaków mrożonymi deserami.
Materiał partnera zewnętrznego