Grafika komputerowa należy do jednych z tych dziedzin, w których na przestrzeni ostatnich lat zaszły znaczące zmiany. Wiele obszarów wiedzy przekształciło się ostatnimi czasy do tego stopnia, że ze specjalizacji, w których swobodnie mogą poruszać się tylko specjaliści, słono płacąc za naukę i materiały niezbędne do pracy, przemieniły się w takie dziedziny, które są dużo bardziej niż kiedyś ogólnodostępne, zarówno w kwestii teorii, jak i praktyki. Z niedomiaru informacji na temat grafiki w ciągu kilku/nastu lat powstał nadmiar. Jak, spośród wielu dostępnych źródeł, wybrać te, które początkującym grafikom służyć będą najlepiej? Odpowiedź, po jaką wiedzę i produkty związane z grafiką sięgać, znajduje się w tym artykule.
Krok 1: ustal swoje oczekiwania
Przed przystąpieniem do poszukiwania kursów, wiedzy i produktów dotyczących grafiki, warto ustalić, co właściwie chcielibyśmy w tej dziedzinie osiągnąć. Należy też uczciwie (być może z pomocą znajomych) osądzić, czy posiadamy w kierunku tej dziedziny jakiś talent, choćby tylko pewne predyspozycje i zalążki artystycznych zdolności. Brak szczególnych uzdolnień w tym kierunku absolutnie nie przekreśla starań o uzyskanie w ramach grafiki zadowalających efektów i przygotowania obrazów cieszących oko, pozwala jednak realnie ocenić, co, kiedy, w jakim czasie i czy w ogóle możemy osiągnąć. Generalnie przyjmuje się, że na początku warto skupić się na nauce tworzenia prostszych projektów, takich jak np.: różnego rodzaju prezentacje, graficzna oprawa CV, plakaty i ulotki, ogłoszenia – tak papierowe, jak i te umieszczane na social mediach – czy zaproszenia lub newslettery. W tych wypadkach nauczenie się przygotowania solidnej oprawy graficznej dla wszystkich wymienionych tu treści jest w zasięgu każdego, tak osoby uzdolnionej artystycznie, jak i tej, która nie czuje się w tworzeniu swobodnie.
Nieco inaczej sprawa przedstawia się w przypadku nauki projektów bardziej zaawansowanych, dla przykładu: ilustracji do książek, magazynów, czy płyt, grafiki tworzonej na rzecz konkretnych firm (szeroko rozumianego brandingu) lub projektowania stron www. Wówczas same chęci nauki i pracowitość mogą nie gwarantować satysfakcjonujących efektów. Warto więc obniżyć nieco swoje oczekiwania, jednocześnie wierząc we własne siły, ale podchodząc do własnej pracy z dozą pokory i świadomości, że na początku nie trzeba mierzyć aż tak wysoko, zabierając się za projekty profesjonalne i zaawansowane, a grafikę można potraktować – przynajmniej na początku – jako formę hobby i zabawy.
Krok 2: wybierz odpowiednie narzędzia do projektowania
Kiedy już sprecyzujemy nasze oczekiwania, pozostaje wybrać potrzebne do nauki materiały. Niezbędny okaże się przede wszystkim program graficzny. Oprogramowanie tego typu na początek – a czasem i na stałe, zależy to, ponownie, od naszych oczekiwań – z powodzeniem można znaleźć w internecie za darmo. Szukając odpowiedniego oprogramowania, warto przeglądać oferty programów graficznych nie bezpośrednio przez wyszukiwarkę, a poprzez strony, które gromadzą różnego rodzaju programy i służą do ich pobierania. Rynek programów graficznych nieustannie się rozwija i daleko wykracza poza kilka/kilkanaście programów, które są powszechnie promowane, te, które jako pierwsze pojawią się w wyszukiwarce, jeżeli będziemy szukać materiałów o nauce grafiki.
Krok 3: tablet graficzny
Materiałem do nauki, w który z kolei warto zainwestować, jest tablet graficzny. Nawet, jeżeli nie planujemy tworzenia skomplikowanych ilustracji czy złożonej edycji zdjęć, zamienienie raz na jakiś czas myszki bądź touchpada właśnie na tego rodzaju sprzęt i serfowanie po internecie w taki sposób, pozwoli wyrobić w sobie zręczność, która potem przełoży się na postępy w graficznym projektowaniu. Pomijając już ten pozytywny „skutek uboczny” używania tabletu, urządzenie to jest o tyle potrzebne, że pozwala – w przeciwieństwie do myszki, czy równie popularnego i szkodliwego dla poczatkujących rysowania palcem/rysikiem (nie takim, przeznaczonym do tworzenia grafiki) po zwykłym tablecie – przełożyć nasze zdolności na cyfrowe media, przy odrobinie wprawy, praktycznie 1:1. W Polsce na rynku tabletów graficznych ścierają się w zasadzie dwie marki – Wacom i Huion. Wśród tych rozwiązań warto wybierać, polegając raczej na specyfikacji, niż na historii, prestiżu i designie danej marki. Należy pamiętać, że dostępne są tablety graficzne bez ekranu, jak i te wyposażony w ekran, po którym można rysować bezpośrednio – pierwsze wymagają wyrobienia w sobie dobrej koordynacji oko-ręka i mogą być początkowo uciążliwe w użyciu (z czasem sprawdzają się doskonale), drugie, choć dużo bardziej komfortowe, są zacznie droższe. Kiedy nabędziemy już zarówno program, jak i tablet, pozostaje jeszcze nabyć wiedzę, jak te produkty wykorzystywać. W zależności od tego, jak późno zaczynamy naukę grafiki i jak poważne mamy wobec grafiki zamiary (czy chcemy zajmować się kiedyś zawodowo grafiką, czy też nie) możemy zdecydować się na studia lub samodzielną naukę poprzez darmowe lub płatne kursy online, a następnie samodzielne zdobywanie doświadczenia, zawodowego lub tego, które pozwoli wykorzystywać grafikę na własny, prywatny użytek.
Pierwsze kroki w nauce są więc proste, a należałoby te kroki poczynić, bo – by użyć ponownie tej metafory – lepszej czy gorszej jakości grafika spotyka nas i otacza dosłownie na każdym kroku. Warto podążać z duchem czasu i móc rozeznać się w graficznych projektach, jak i samemu zaoferować innym te najlepsze.
JBE