Nawyki to wyuczone zachowania, które są wykonywane automatycznie (a często nieświadomie), zwykle po wystąpieniu jakiegoś bodźca. W przypadku aktywności online może być to uruchomienie przeglądarki w komputerze, dźwięk powiadomienia na smartfonie lub chęć szybkiego sprawdzenia poczty elektronicznej przy użyciu dostępnej sieci Wi-Fi.
Niektóre z nawyków nabytych kilka lat wcześniej mogą już nie wystarczać przy aktualnych zagrożeniach stwarzanych przez cyberprzestępców oraz sposobach obsługiwania nowych technologii. Oto 4 niebezpieczne nawyki, które warto zmienić, aby lepiej chronić się przed cyberzagrożeniami.
1. Jedno hasło do wielu kont
Media społecznościowe, sklepy internetowe, bankowość elektroniczna czy serwisy streamingowe wymagają od użytkowników założenia nowego konta klienta. Nic dziwnego, że chcąc szybko i wygodnie dostać się do swojego konta, bez konieczności pamiętania dziesiątek różnych danych do logowania, wielu internautów stosuje te same hasła. Wystarczy jednak jeden wyciek danych np. ze sklepu internetowego lub atak phishingowy, aby cyberprzestępca wszedł w posiadanie hasła do danego adresu e-mail i mógł za jego pomocą uzyskać dostęp do wielu innych kont.
Jak poradzić sobie z tym nawykiem? Pomocne może być zainstalowanie menedżera haseł, który nie tylko zasugeruje bardzo silne i unikalne hasło do każdego serwisu internetowego, ale również bezpiecznie zapisze każde z nich, aby stały się łatwo dostępne z dowolnego urządzenia. Programy typu menedżer haseł często są darmowe i proste w obsłudze.
2. Korzystanie z publicznej sieci Wi-Fi
Coraz więcej użytkowników smartfonów posiada Internet w swoim telefonie, jednak wciąż pojawiają się momenty, w których lepiej jest użyć Wi-Fi (problem z zasięgiem w podróży, wysokie opłaty za transfer danych). Wygodnym rozwiązaniem jest skorzystanie z darmowej sieci Wi-Fi w pociągu, kawiarni, centrum handlowym czy hotelu.
Dla cyberprzestępców to doskonała okazja na szpiegowanie aktywności online podłączonych użytkowników i uzyskanie dostępu do różnych kont ofiary. Warto unikać publicznych sieci Wi-Fi, jednak gdy jest to jedyne możliwe rozwiązanie, pomocne może być zainstalowanie na urządzeniu wirtualnej sieci prywatnej VPN. Wygodnym sposobem na przetestowanie możliwości tego oprogramowania, jest darmowa wersja próbna VPN, która oprócz starannego szyfrowania przesyłanych danych przyniesie użytkownikom więcej korzyści, w tym zmianę adresu IP na losowy.
3. Brak zabezpieczeń na wszystkich urządzeniach
Aktualnie dostępnych jest wiele możliwości ochrony urządzeń — laptopów, komputerów PC, smartfonów czy tabletów. Zdarza się, że użytkownicy chętnie instalują oprogramowanie antywirusowe na tych urządzeniach, z których najczęściej korzystają i nie robią tego na pozostałych lub zupełnie zapominają, jak ważna jest ochrona telefonów. Czasami wystarczy tylko jedno kliknięcie niebezpiecznej witryny, aby zainfekować smartfona i tym przekazać swoje dane hakerom.
Zmiana tego nawyku jest prosta i mało czasochłonna. Można uruchomić na wszystkich urządzeniach automatyczną aktualizację systemów operacyjnych, rozszerzeń i dodatków oraz oprogramowania zabezpieczającego. Ważna jest także instalacja zaufanego programu antywirusowego oraz prywatnej sieci VPN.
4. Udostępnianie zbyt wielu informacji o sobie w mediach społecznościowych
Użytkownicy mediów społecznościowych są łakomym kąskiem dla hakerów. Nie brakuje osób, które chętnie dzielą się szczegółami swojego życia prywatnego, często nieświadomie ujawniając zbyt wiele danych o sobie. Cyberprzestępcy często wykorzystują socjotechnikę, aby zebrać jeszcze więcej wrażliwych danych — prosząc o dostęp do grona znajomych, wysyłając prywatne wiadomości czy starannie analizując wszystkie udostępniane dane.
Najlepszym sposobem na zapobieganie próbom ataku jest staranna selekcja informacji udostępnianych publicznie, nieakceptowanie próśb o dołączenie do grona przyjaciół od nieznajomych czy ignorowanie podejrzanych wiadomości, w tym przypominających te od oficjalnych kont ulubionych gwiazd, sklepów internetowych, a nawet przyjaciół (jeśli wysyłają oni niecodzienne prośby, na przykład o wykonanie przelewu czy udostępnienie danych do logowania).
Materiał partnera