Jeśli posiadasz stronę internetową, to zapewne chciałbyś, by odwiedzali ją ludzie zainteresowani prezentowanymi na niej treściami. Niezależnie od tego, czy jest to zwykła wizytówka firmy, sklep internetowy czy blog – serwis WWW bez wartościowego ruchu nie przyniesie wymiernych korzyści.
Istnieje wiele sposobów na zapewnienie odpowiedniego poziomu odwiedzających, takie jak płatna reklama (np. Google AdWords czy Facebook Ads), działania w social media lub pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. W tym artykule prezentujemy podstawowe informacje na temat ostatniej ze wspomnianych metod.
Czym jest pozycjonowanie?
Wpisując w wyszukiwarce internetowej dowolną frazę, otrzymujemy wyniki, które są najlepiej dopasowane do poszukiwanego przez nas hasła. Wyszukiwarka, biorąc pod uwagę setki czynników rankingowych, serwuje nam najbardziej odpowiednie (w swojej ocenie) treści. Wyższa pozycja na liście wyników przekłada się na większy ruch w witrynie. Dlatego webmasterzy często starają się pomóc swojej stronie zaistnieć jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania. Szereg działań zmierzających do tego, by zwiększyć widoczność strony internetowej, nazywamy pozycjonowaniem.
Google i długo, długo nic
Niezmiennie od wielu lat Google wiedzie prym wśród dostępnych w Polsce i na świecie wyszukiwarek. Według różnych danych, nawet 97% użytkowników korzysta z tego narzędzia w celu znalezienia interesujących ich treści. Nie dziwi więc fakt, że uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google, na wartościowe dla nas frazy, przekłada się na największy wzrost ruchu organicznego. A skoro tak wielu pozycjonerów walczy tu o wysokie pozycje, próbując wpłynąć na wyniki wyszukiwania, Google musi dokonywać regularnych zmian algorytmu (nawet tysiące modyfikacji rocznie), żeby zapewnić jak najlepsze wyniki wyszukiwania. Rosnąca konkurencja oraz liczne aktualizacje algorytmu powodują, że skuteczne pozycjonowanie, w szczególności w wysoce konkurencyjnych branżach, wymaga nie tylko odpowiedniego budżetu, ale i ciągłej, systematycznej pracy oraz stale poszerzanej wiedzy eksperckiej.
Co robi agencja SEO?
Przyjmując zlecenie na pozycjonowanie konkretnej strony internetowej, agencja SEO zazwyczaj przeprowadza kompleksowy audyt, mający na celu diagnozę bieżących problemów i wyzwań. Takie działanie umożliwia skuteczne wytyczenie kierunku pozycjonowania i pozwala uniknąć zmarnowania budżetu. W dalszej kolejności, na bazie wykonanej analizy, wdrażana jest optymalizacja samej strony internetowej (np. w zakresie szybkości działania czy linkowania wewnętrznego). Tu zaczyna się regularna praca agencji SEO. Wśród dalszych działań można wymienić poszukiwanie słów kluczowych i monitoring pozycji, copywriting (pisanie treści), zdobywanie linków i ciągłą optymalizację. Na stronach agencji SEO (np. http://www.stronywarszawa.pl) odnajdziemy opisy takich czynności.
Ile kosztuje pozycjonowanie?
Obecnie odchodzi się od stosowanego przez wiele lat modelu rozliczeń za słowo kluczowe i osiągniętą pozycję. Jednym z powodów jest złożoność samego procesu i konieczność podjęcia licznych działań, zanim osiągniemy zauważalne efekty. Ostatnie dane zaprezentowane przez Ahrefs mówią, że zaledwie 5,7% nowo opublikowanych stron internetowych pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w ciągu roku. Pozycjonowanie wymaga czasu, a trwałe efekty osiąga się dzięki regularnej pracy.
Dlatego też większość agencji SEO stosuje abonamentowy model rozliczeń, gdzie za stałą miesięczną stawkę podejmuje się określone działania na rzecz klienta. Jaka to kwota? Najprościej mówiąc, ustalana indywidualnie – zależnie od branży, konkurencji, samej strony internetowej i innych czynników, takich jak chociażby oczekiwania klienta. Przybliżone koszty można znaleźć na stronach agencji SEO, np. stronywarszawa.pl – cennik pozycjonowania.
OLI