Przeniesienie działalności sprzedażowej do sieci to idealny sposób na to, by dotrzeć do większego grona klientów. Działalność stacjonarna ogranicza te możliwości, natomiast posiadanie własnego sklepu internetowego jest zdecydowanie bardziej przyszłościowe – przecież niemalże wszystkie dziedziny życia przenieśliśmy do sieci.
Założenie własnego sklepu internetowego to także świetna opcja dla tych, którzy mają problemy lokalowe i nie stać ich na wynajem własnej powierzchni. Z założeniem sklepu internetowego jest jak z budową bazy – trzeba spełnić kilka kroków bez których niemożliwe byłyby sieciowe zakupy. W skrócie, założenie sklepu internetowego to jedynie 2 kroki, w których zawarte są konkretne czynności prowadzące do założenia sklepu internetowego.
Krok pierwszy – pomysł, badanie rynku, biznesplan
Nowatorski pomysł na sklep to najważniejsze, co powinniśmy mieć na początek. Sprzedaż unikatowych produktów to już połowa sukcesu, dlatego też należy go dobrze zaprojektować – mieć w głowie konkretną wizję.
Za sukcesem sklepów internetowych stoją aspekty takie jak:
- spójność asortymentu,
- odpowiednie ceny
- atrakcyjne produkty
W tym przypadku bardzo ważne jest badanie rynku, czyli zrobienie krótkiego rozeznania na temat podobnych działalności sieciowych i sprawdzenie czy przypadkiem ktoś już na ten pomysł nie wpadł. Całościowy biznesplan zawiera także charakterystykę potencjalnych dostawców, trzeba bowiem pamiętać, że od nich w dużej mierze zależy to, ile kapitału potrzebujemy na początek.
Krok drugi – założenie działalności gospodarczej i kwestie formalne w związku z posiadaniem sklepu internetowego
To, że swój biznes prowadzimy w internecie wcale nie oznacza, że możemy to robić bez jakiejkolwiek rejestracji. Zarejestrowanie działalności gospodarczej jest konieczne w każdym przypadku. Polskie prawo wyraźnie mówi, że sprzedaż produktów za pośrednictwem sklepu internetowego wymaga:
- posiadania zarejestrowanej działalności gospodarczej
- posiadania numeru REGON
- posiadania siedziby i konta firmowego.
Skoro założyliśmy już działalność, to spokojnie możemy przystąpić do organizacji kwestii formalnych związanych ściśle ze sklepem internetowym. W związku z tym należy pamiętać o trzech punktach:
- domenie, na której zostanie postawiona strona internetowa
- hostingu dla sklepu internetowego, na tyle dobrego, by wytrzymywał na przykład akcje promocyjne lub zwiększoną ilość wejść i danych
- oprogramowaniu dla sklepu internetowego – tutaj mamy do wyboru oprogramowania darmowe, oprogramowania bez utrzymania sklepu (osCommerce), oprogramowania w opcji full serwis, czyli oprogramowanie wraz z utrzymaniem sklepu, oprogramowanie indywidualne dla ludzi, którzy potrzebują indywidualnych funkcjonalności na stronie sklepu. Więcej o tych rozwiązaniach można przeczytać tutaj: https://www.iai-shop.com/pl/shop/why-iai/jak-zalozyc-sklep-internetowy/
Wybór odpowiedniej domeny i hostingu też wbrew pozorom nie jest łatwy. Domena będzie odpowiadać za nazwę strony, a po nazwie rozpoznają nas potencjalni klienci. Pozyskanie odpowiedniej domeny często wiąże się z dodatkowymi płatnościami. Hosting z kolei odpowiada za swego rodzaju moc strony, czyli rozmiar serwera i limit ruchu.
Materiał partnera zewnętrznego