Na domeny coraz częściej decydują się też firmy, które na rynku działają już jakiś czas | fot.: Fotolia

Ponad 3 tysiące domen dziennie

Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem przyrostu rejestracji nowych domen internetowych. Jeszcze w 2008 roku było to mniej niż 400 tys., w ubiegłym roku już ponad milion. Ten rok może zakończyć się jeszcze lepszym wynikiem, tylko w I półroczu zarejestrowano 600 tys. nowych domen. To efekt dobrej koniunktury gospodarczej i rosnącej świadomości przedsiębiorców. Jeszcze kilka lat temu co druga firma zatrudniająca powyżej 10 pracowników nie miała strony internetowej, na koniec 2014 roku już co trzecia.

W ubiegłym roku zarejestrowano ponad milion domen. Na koniec grudnia rynek liczył 2,5 mln domen polskich. Rejestracja odbywa się przede wszystkim poprzez rejestratorów domen. Liderami rynku jest Home.pl [udział w obsłudze domen .pl to 23,8 proc. – red], Nazwa.pl [21,12 proc.] i Consulting Service [9,77 proc.]. W większości to polskie firmy – mówi agencji Newseria Biznes Łukasz Gawior z firmy hostingowej Zenbox.pl.

Na koniec I półrocza 2015 roku stan rejestru domeny .pl wynosił blisko 2,6 mln aktywnych nazw utrzymywanych na rzecz ponad 976 tys. abonentów – wynika z raportu NASK.

Marzec był trzecim najlepszym miesiącem w historii – liczba rejestracji przekroczyła 105 tys. Lepsze wyniki zanotowano tylko w 2010 i 2012 roku. Od kwietnia średnio rejestruje się ok. 90 tys. domen. To wszystko sprawia, że Polska jest w czołówce pod względem przyrostu nowych rejestracji (3. miejsce) i choć pod względem liczby domen do światowych liderów jeszcze sporo nam brakuje, to rynek szybko się rozwija.

Największą liczbę nowych rejestracji zanotowały Niemcy, Wielka Brytania i Holandia. Polska zajmuje pod tym względem 8. miejsce w Europie i 12. na świecie (dane Centre Domain Wire).

Po pierwsze wynika to z lepszej koniunktury gospodarczej. Klienci chętniej wydają pieniądze na marketing, a to łączy się też z domenami. Drugim elementem jest większa świadomość rynku – klienci dostrzegają potrzebę reklamowania się poprzez domeny i tworzenie stron internetowych. Trzecim elementem jest agresywna polityka sprzedażowa podmiotów, które przez pierwszy rok rozdają domeny za darmo, a dopiero później klient płaci za jej utrzymanie normalne stawki – tłumaczy Gawior.

Lepsza koniunktura na rynku to więcej nowych firm zakładanych przez młodych ludzi. Dla nich strona internetowa jest rzeczą oczywistą. Na domeny coraz częściej decydują się też firmy, które na rynku działają już jakiś czas. Dane GUS-u wskazują, że na koniec 2014 roku strony internetowej nie miała co trzecia firma zatrudniająca powyżej 10 pracowników.

Statystyki z roku na rok są coraz lepsze. Jeszcze niedawno połowa firm w Polsce nie miała strony internetowej. Wyniki sprzedażowe pokazują, że świadomość jest coraz wyższa, więcej nowych firm tworzy strony internetowe i przywiązuje do tego większą wagę – ocenia Gawior.

Liderem rejestracji nowych domen są firmy, które w ten sposób chcą dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów. Rośnie też grupa osób indywidualnych, które decydują się na zakup domeny. Co trzeci klient firm hostingowych to przeciętny Kowalski.

Osoby fizyczne rejestrują domeny w celu tworzenia blogów, forów, społeczności bądź promowania siebie – wskazuje ekspert Zenbox.pl.

Najpopularniejszą domeną wciąż jest ta z rozszerzeniem .pl, ale rosnący popyt sprawił, że wprowadzona została możliwość rejestracji z rozszerzeniem .hotel, .bar czy .fitness. Pozwala to właścicielom firm zwiększyć swoją pozycję w wyszukiwarkach. Eksperci oceniają, że nowa oferta i coraz większe zainteresowanie domenami sprawiają, że rynek powinien wciąż się rozwijać.

Wycena Home.pl., czyli lidera, wyniosła 640 mln zł, więc prawdopodobnie w Polsce wartość rynku przekracza już 1 mld zł. Na świecie zajmuje się tym tysiące firm, liczba rejestracji to kilkaset milionów, więc światowy rynek wart jest prawdopodobnie kilka miliardów dolarów – ocenia Łukasz Gawior.

@Newseria

Sprawdź także

młodzi ludzie przy tablecie w firmie

Dlaczego warto zarządzać firmą za pomocą systemów ERP?

System ERP jest nowoczesnym rozwiązaniem informatycznym, którego zalety doceni niemal każda współczesna firma. Jego wdrożenie …