Media społecznościowe to już od dawna nie tylko Facebook. Chociaż dzieło Marka Zuckerberga wciąż ma swoich zwolenników i z pewnością jest ważnym graczem w wirtualnym świecie, współczesny rynek ma on do zaoferowania znacznie więcej! Nie bez powodu mówi się, że popularny „Fejs” się starzeje. LinkedIN, Tik Tok, Twitter czy Pinterest – warto wiedzieć co jest teraz na topie.
Jak działa LinkedIn
Pozycja obowiązkowa na nowoczesnym rynku pracy. To narzędzie stworzone zarówno dla pracowników jak i dla pracodawców. Ci pierwsi zaprezentują tutaj swoje doświadczenie w formie wirtualnego CV i stworzą sieć kontaktów a ci drudzy znajdą potencjalnych pracowników. Założenie konta na LinkedIn jest proste – wystarczy wypełnić informacje na temat naszego doświadczenia, opisać zajmowane dotąd stanowiska, oznaczyć swoje umiejętności. Warto się do tego przyłożyć i zadbać o zaprezentowanie się z jak najlepszej strony – dzięki temu wymarzona praca może do nas przyjść bez szukania. Następnie zapraszamy znajomych. Możemy dołączyć do wielu grup dyskusyjnych i zaprezentować się jako specjalista czy też poszukać mentora.
Tik Tok – co to jest?
To ulubieniec nastolatków. Umożliwia nagrywanie i udostępnianie krótkich (maksymalnie 15 sekundowych) form video pod dowolny utwór muzyczny. Aplikacja udostępnia bogatą bazę muzyczną i narzędzia, które pozwalają zmodyfikować taki klip – często nadając mu lekki, humorystyczny ton. Nic więc dziwnego, że wiele osób wspomnianą platformę określa jako „połączenie Snapchata i Spotify”. Inwencję twórcy filmiku można nagrodzić serduszkiem. Tik Tok imponująco szybko zyskał ogromną popularność – ponad 500 milionów użytkowników miesięcznie w zaledwie cztery lata. Głównie korzystają z niej osoby w wieku od 13 do 20 lat.
Pinterest – inspiracje
Kopalnia inspiracyjnych zdjęć, grafik, ilustracji i artykułów na każdy chyba temat. Wystarczy założyć konto (np. przez Facebooka lub konto Google) i już można uzyskać do nich dostęp. Wystarczy wpisać interesującą nas frazę w wyszukiwarkę np. dekorowanie pokoju, a dostaniemy setki odpowiedzi a także propozycje zapytań do zawężenia poszukiwań. W wielu przypadkach linki przy zdjęciach doprowadzą do nas miejsca, gdzie znajdujący się na nich produkt jest dostępny do zakupu. Możemy tworzyć tablicę z zdjęciami, które nas inspirują na swój własny użytek lub udostępniać je innym.
Twitter – to się dzieje
Zastosowanie Twittera jest na prawdę szerokie – możemy na nim śledzić polityków, gwiazdy rocka, infulencerów oraz naszych znajomych a także samodzielnie tworzyć wpisy i kolekcjonować tzw. followersów (czyli osoby obserwujące nasze konto). Zasada jest prosta – pojedyncze wiadomości (czyli tweety) nie powinny przekraczać 280 znaków. Na Twitterze podyskutujemy o wszystkim: polityce, ważnych światowych wydarzeniach, muzyce czy serialach. Odnajdziemy tu profile specjalistów z różnych dziedzin – programistów, lekarzy, prawników. Twitter prowadzi walkę z dezinformacją i fałszywymi kontami, prowadzonymi przez tzw. farmy botów. Są to ludzie lub boty, piszące na zlecenie komentarze – zazwyczaj mają na celu obrażenie konkretnych ludzi czy poglądów na korzyść innych. Gdy jednak zachowamy ostrożność, Twitter to świetne narzędzie informacyjne.
Współczesne media społecznościowe spełniają zróżnicowane funkcje – ułatwią zmianę pracy, pozwolą spełnić artystyczne aspiracje, dostarczą nam informacji czy też inspiracji. Zakładając konto, możemy świadomie kreować swój wizerunek np. specjalisty w danej dziedzinie. Pamiętajmy jednak o ostrożności – nie zdradzajmy szczegółów ze swojego życia w przypadkowy sposób oraz uważajmy komu i jak udostępniamy swoje dane. Rozsądne używanie portali społecznościowych może dostarczyć nam rozrywkę i wiele korzyści.
AMA