W 2020 r. Mark Zuckerberg, po raz kolejny, postanowił usprawnić wygląd i działanie swoich flagowych aplikacji – Facebooka i dołączonego do niej Messengera. Czy to oznacza całkowicie nowy serwis? Nie do końca, ponieważ zmiany dotyczą głównie strony graficznej i rozłożenia poszczególnych elementów witryny. Z kolei Messenger otrzyma kilka nowych funkcjonalności, ale niektóre ze starszych zostaną usunięte.
Zmiana wyglądu interfejsu Facebooka
Interfejs serwisu zostanie częściowo zachowany. Standardowy podział na trzy kolumny i wyświetlanie postów w centralnej części ma pozostać w nowej wersji, ale wiele innych elementów zmieni się. Głównie dotyczy to wersji Facebooka na komputery, aplikacja na telefony nie ulegnie wielkim zmianom. Witryna internetowa będzie upodobniona do wersji mobilnej. Na samej górze pojawi się pasek, który będzie zawierał ikony przejścia kolejno do Aktualności, Watch, Marketplace, Grupy i Wideo z grami. Po lewej stronie paska zostanie umieszczona wyszukiwarka, a po prawej możliwość przejścia do Messengera, powiadomień i własnego profilu – również pod postacią zgrabnych ikonek.
Pasek nawigacyjny zostanie po lewej stronie ekranu, ale usunięto z niego ponad połowę odnośników. Sprawiło to, że całość jest bardziej przejrzysta. U góry paska pozostały informacje o użytkowniku, a poniżej znajduje się skrócona lista, która zawiera m.in. wydarzenia, zapisane posty, listę znajomych i ustawienia. Prawa strona witryny również diametralnie się zmieniła. Kontakty zostały przeniesione na dół, a u góry wyświetlać się będą reklamy sponsorowane. Między nimi umieszczono informacje u urodzinach. Praktycznie na samym środku serwisu, tuż pod górnym paskiem, ujrzymy sporej wielkości Relacje, poniżej będzie możliwość napisania posta, a jeszcze niżej znajdą się posty osób i stron, które obserwujemy.
Oprócz tych podstawowych zmian, Facebook postanowił wprowadzić tryb nocny, czyli czarną wersję serwisu, co z pewnością ucieszy wielu użytkowników. Na profilach zaszły jedynie kosmetyczne zmiany, m.in. zdjęcie profilowe będzie wyświetlać się na środku, a nie po lewej stronie, jak to było wcześniej.
Messenger również się zmienia
Nowe funkcjonalności nie kończą się tylko na serwisie Facebook, również w Messengerze są zapowiedziane zmiany, które mają być oficjalnie wprowadzone już 4 marca 2020 r. Nowe funkcje miały być dostępne już 15 stycznia, jednak ostateczna data została przełożona. Po kontakcie użytkownika z daną marką, firma będzie miała możliwość wysłania spersonalizowanego komunikatu przez 24h, co jest nowością. Z kolei wiadomości sponsorowane pozostają w takiej samej formie. Istnieje także subskrypcja wiadomości, ale po zmianach ta funkcja ma mieć ograniczoną dostępność. Firma będzie musiała zarejestrować się do Facebook News Page Index, aby wciąż z niej korzystać. Największą nowością jest funkcja alertów. Użytkownik będzie mógł zapisać się do takowego, wtedy dany podmiot może wysłać mu 1 wiadomość w odpowiednim czasie.
Zmian na Facebooku w 2020 r. będzie sporo, ale większość z nich sprowadza się do usprawnienia poruszania się po serwisie. Zaletą jest także o wiele bardziej nowoczesny wygląd wersji na komputery – odświeżenie idealne na wiosnę. Czy ten szereg zmian wpłynie pozytywnie na funkcjonalność Facebooka i Messengera? Przekonamy się już niedługo.
SHA