Przyjęło się, że samochodem firmowym może być każdy model pod warunkiem, że jest tani i biały. Takie elementy wyposażenia jak klimatyzacja lub elektryczne otwierane szyby były nierzadko poza zasięgiem kierowcy flotowego. Dzisiaj producenci wyszli naprzeciw oczekiwaniom i nawet w wersjach podstawowych oferują bardziej niż przyzwoite wyposażenie.
W 2000 roku zarejestrowano w Polsce niewiele ponad 360 tys. nowych pojazdów, z czego zaledwie 5 proc. stanowiły samochody firmowe. Ostatnie dane pokazują, że pierwsze sześć miesięcy 2016 roku można uznać za niezwykle udane dla branży motoryzacyjnej. Zarejestrowano bowiem ponad 210 tys. nowych samochodów osobowych, a Związek Przemysłu Motoryzacyjnego szacuje, że sprzedaż na koniec grudnia może wynieść nawet ponad 400 tys. sztuk.
Dane pokazują, że 70 proc. wszystkich sprzedanych w tym roku samochodów zostało zarejestrowanych na firmy. Co więcej, trendy wzrostowe pozytywnie wpłynęły na branżę leasingową. Odnotowała ona wzrost o ponad 30 proc.
Rozwój rynku nie zmienił równocześnie układu sił. Klient korporacyjny najchętniej wybiera Toyotę, Opla, VW, Forda i Skodę. Zmieniło się jednak podejście i oczekiwanie odnośnie wyposażenia danego modelu. Samochody kupowane do firm są często minimalnie lepiej wyposażone od tych, które kupuje klient indywidualny.
Klimatyzacja, elektryczne szyby przednie, czy centralny zamek stały się już niejako standardem, a klienci zaczynają oczekiwać, że w podstawowej wersji znajdzie się również system Bluetooth czy kierownica wielofunkcyjna. Sprawdzamy więc, co oferują najpopularniejsze samochody w podstawowej, najtańszej wersji wyposażenia oraz ile – jeżeli jest taka opcja – kosztuje zwiększenie ilości systemów bezpieczeństwa.
Toyota Corolla
Najnowsza odsłona japońskiego sedana pojawiła się na rynku całkiem niedawno. Samochód można było zamawiać już w czerwcu, a pierwsze egzemplarze trafiły do salonów w lipcu bieżącego roku. Cena samochodu zaczyna się od 67 400 zł.
Stylistyka nowej Corolli nawiązuje do nowoczesnego Aurisa. Również wnętrze auta zostało gruntownie zmodernizowane. Wykorzystano znacznie szerszą gamę zaawansowanych technologii oraz zauważalnie wyższą jakość wykończenia. Europejscy klienci nie zawiodą się – wygląd i ergonomia kabiny zostały zaprojektowane zgodnie z ich upodobaniami i również tworzą całość znaną z modelu Auris.
Podstawowa odmiana Toyoty Corolli została wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 1,33 litra wyposażony w inteligentny układ sterowania zaworami Dual VVT-i. Jednostka oferuje moc na poziomie 99 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi 5,6 litra na 100 km.
Już podstawowa wersja wyposażenia Active oferuje w standardzie system wspomagający ruszanie na wzniesieniu oraz system kontroli trakcji i dynamicznej kontroli stabilności pojazdu. Co więcej – w japońskim sedanie pojawiły się nie wymagające dopłaty światła dzienne typu LED oraz reflektory halogenowe, a całość uzupełniły elektrycznie regulowane, podgrzewane lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami i tylne światło stopu LED.
Kierowca doceni zapewne podłokietnik, który nie jest wcale oczywistym elementem wyposażenia w tym segmencie oraz radio RDS CD MP3 z systemem Bluetooth również znajdujące się na liście podstawowego wyposażenia. Podobnie jak elektryczne regulowane szyby przednie i zdalne otwieranie klapy bagażnika z pilota zamka centralnego.
Na pokładzie znalazły się również przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne i poduszka kolanowa kierowcy.
Już druga wersja wyposażenia zawiera system Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzą układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z funkcją jazdy po mieście, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), a także układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) i automatyczne światła drogowe (AHB). Cena tej odmiany wyposażeniowej to 70 900 zł, czyli o 3 500 zł więcej w porównaniu z wersją najtańszą.
Ford Focus 4D
Niemiecki sedan został zaprezentowany sześć lat temu, a w 2014 przeszedł face lifting, który zmienił przede wszystkim pas przedni oraz deskę rozdzielczą. Sam tył auta zmienił się nieznacznie. Dzięki tym zabiegom samochód wpisał się w linią stylistyczną innych modeli tego producenta.
Najtańsza wersja Focusa została wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 85 KM. Średnie zużycie paliwa to 5,9 litra na 100 km. Cena samochodu zaczyna się od 64 290 zł.
Standardowe wyposażenie również obejmuje systemy kontroli trakcji i wspomaganie podczas ruszania na wzniesieniu, natomiast nabywca musi dopłacić za światła dzienne typu LED (600 zł). Również elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami zwiększają cenę bazowej odmiany o 1350 zł.
Na pokładzie podstawowej wersji nie zabrakło radia, ale obecność systemu Bluetooth wymaga zamówienia droższego systemu audio, który został wyceniony na 1500 zł. Co ciekawe producent nie oferuje możliwości wyposażenia samochodu w podłokietnik, na liście wyposażenia nie znalazła się również poduszka kolanowa kierowcy.
Zwiększenie ilości systemów bezpieczeństwa wymaga obecność pakietu Driver Assistance i wymaga dopłaty na poziomie 5600 zł. W jego skład wejdą system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, monitorowanie martwego pola, wspomaganie utrzymania pojazdu na pasie ruchu oraz system automatycznego sterowania światłami drogowymi i system rozpoznawania znaków drogowych
Opel Astra Sedan
Model Astra występuje również w odmianie sedan, a jego najtańsza wersja została wyceniona na 59 900 zł. Pod maską znalazł się silnik benzynowy 1,6 Twinsport o mocy 115 KM. Średnie spalanie według danych producenta to 6,2 litra na 100 km.
Na liście wyposażenia bazowego również i w tym modelu znalazł się system bezpieczeństwa stabilizujące tor jazdy, zabrakło jednak systemu wspomagającego ruszanie na wzniesieniach. Obecność tego ostatniego wymaga dopłaty na poziomie 750 zł.
Dopłaty wymagają również światła do jazdy dziennej LED (800 zł). W opcji nie znalazły się natomiast LED-owe światła stopu i poduszka kolanowa kierowcy.
W podstawowej odmianie Astry montowane jest radio CD/MP3 ze złączem AUX-in. Nie zostało ono wyposażone w system Bluetooth. Lepiej wyposażone radio (Bluetooth, USB) to wydatek na poziomie 1900 zł. Samo gniazdo USB wymaga dopłaty 500 zł, tyle samo zapłacimy za podłokietnik przedni.
Skoda Octavia
Należący do grupy VAG sedan spod znaku Skody pojawił się na rynku w 2012 roku. Podstawowa wersja Octavii napędzana jest przez 85- konny silnik o pojemności 1,2 litra. Przyspieszenie od 0-100 km wynosi 12 sekund, a średnie spalanie zostało określone przez producenta na poziomie 4,9 litra na 100 km.
Kwota jaką przyjdzie zapłacić za czeskiego liftbacka to 63 960 zł. Na liście wyposażenia bazowego nie znalazł się system wspomagania ruszaniu pod górę – cennik przewiduje za ten system kwotę na poziomie 350 zł. W standardzie znalazł się natomiast komplet poduszek powietrznych, a na pokładzie zamontowano radio w wejściem USB, AUX-in i systemem Bluetooth.
W modelu Octavia systemy zwiększające poziom bezpieczeństwa oferowane są w odmianie Ambition, której ceny zaczynają się od 69 120 zł. Do tej kwoty należy dodać 1700 zł za instalację asystenta pasa ruchu, 750 zł za funkcję automatycznej zmiany świateł i 1200 za funkcję awaryjnego hamowania
Volkswagen Jetta
Podstawową jednostką napędową modelu Jetta jest benzynowy silnik 1,2 TSI o mocy 105 KM. Spalanie na 100 km wynosi w tym przypadku 6,1 litra. Samochód pojawił się na rynku w 2010 roku, a w 2014 roku zaprezentowano wersję po face liftingu. Wersja bazowa jest wyceniona na 71 390 zł.
Jetta została wyposażona w systemy kontroli trakcji i wspomaganie podczas ruszania na wzniesieniu. Na liście znalazł się również system radiowy z systemem bluetooth i elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka.
System audio obejmuje wielofunkcyjny ekran dotykowy wyposażony w czytnik kart SD, AUX-in. By mieć możliwość parowania z telefonem należy dokupić za 1590 zł pakiet „Business”, który obejmuje system radiowy „Composition Media” z instalacją telefoniczną Bluetooth, czujniki parkowania, autoalarm i komputer pokładowy.
Materiał partnera zewnętrznego