Na rynku dostępnych jest wiele płynów do chłodnicy. Oprócz oczywiście samej marki różnią się one kolorem, oznaczeniami widniejącymi na etykietach. Czym jest G11 czy G12? Co kryje się za skrótami takimi jak IAT, OAT, HOAT? Który produkt wybrać, aby najlepiej sprawdził się w naszym aucie? Poniżej prezentujemy wiele przydatnych informacji, które z pewnością pomogą nam dobrać właściwy płyn do chłodnicy.
Jaką rolę odgrywa płyn do chłodnicy?
Ciepło jakie generuje silnik musi zostać przeniesione do chłodnicy, tak aby nie dochodziło do przegrzewania się układu napędowego. Dokładnie takie zadanie ma płyn chłodniczy. Jeśli zależy nam na właściwym działaniu układu chłodzenia nie możemy zapominać o konieczności okresowej wymiany płynu. Co więcej, powinniśmy zadbać o to, aby płyn był odpowiednio dobrany do naszego modelu samochodu. Dlaczego jest to takie ważne? Jak się okazuje, jedną z najczęściej występujących przyczyn awarii pojazdów jest uszkodzenie układu chłodzenia. Dochodzi do niego najczęściej w wyniku zaniedbania regularnej wymiany płynu, a także zastosowania źle dobranego lub niskiej jakości produktu.
Jeśli chcemy uniknąć zgubnych w skutkach pomyłek koniecznie zapoznajmy się informacjami zawartymi w dokumentacji pojazdu. Pewnym uproszczeniem w przypadku starszych aut jest klasyfikacja opracowana przez grupę Volkswagen. Zgodnie z nią rocznik auta determinuje dobór właściwego płynu do chłodnicy:
G11 – rocznik 1989-1996
G12 – rocznik 1996-2001
G12+ – rocznik 2001 – 2004
G12++ – rocznik 2004-2008
G13 – samochody produkowane od 2008
Czy marka ma znaczenie w przypadku płynu do chłodnicy?
Podobnie jak w przypadku innych produktów, jeden płyn do chłodnicy niekoniecznie musi być równy drugiemu. Na korzyść danego płynu z pewnością przemawia fakt uzyskania aprobat i atestów topowych producentów pojazdów. Oznacza to, że płyny danego producenta zalewane są fabrycznie. Przykładowo, płyny do chłodnicy Kemetyl posiadają certyfikaty oraz atesty takich marek jak MAN, Mercedes-Benz czy Volkswagen. Płyny te cechują się wysoką ochroną antykorozyjną i zapewniają pierwszorzędną ochronę układu chłodniczego. Wysokiej jakości inhibitory wchodzące w ich skład chronią nie tylko przed korozją, ale również kawitacją i formowaniem się osadów. Wybór tańszych płynów oznacza niestety pójście na kompromis w kwestii jakości . Zawierają one często znacznie uproszczony pakiet inhibitorów korozji, który nie zapewnia wystarczającej ochrony układu chłodzenia. Wysoka zawartość gliceryny oznacza uzyskanie gorszych parametrów chłodniczych. Płyny te będą również mniej skuteczne w przeciwdziałaniu korozji.
IAT, OAT, HOAT oraz LOAT – co kryje się za tymi nazwami?
Każdy płyn do chłodnicy ma w swoim składzie wodę i glikol – mono etylenowy (MEG) lub mono propylenowy (MPG). O ile rodzaj zastosowanego glikolu nie ma większego wpływu na skuteczność, o tyle tego samego nie możemy już powiedzieć o pozostałych składnikach, czyli dodatkach i inhibitorach korozji. To ich dobór decyduje o tym, z jakim rodzajem płynu mamy do czynienia.
Płyny IAT ( Inorganic Acid Technology) są płynami najstarszej generacji. W ich składzie znajdziemy inhibitory mineralne tworzące grubą warstwę , która chroni kanaliki chłodnicy przed korozją. Minusem jest konieczność częstej ich wymiany z uwagi na inhibitory korozji o niskiej trwałości.
Z kolei w płynach OAT (Organic Acid Technology) znajdziemy kwasy organiczne. Tworzą one cienką i trwałą warstwę ochronną, dzięki czemu nie muszą być tak często wymieniane jak płyny IAT. Mogą one jednakże rozpuszczać luty ołowiowe i niektóre typy uszczelek stosowane w części chłodnic starego typu, z tego też względu nie powinny być w nich stosowane.
Płyny HOAT (Hybrid Organic Technology) to technologia, które aktualnie jest najczęściej spotykana na rynku. Stanowi połączenie dwóch powyższych. W płynach HOAT znajdziemy kwasy organiczne a także krzemiany i borany.
Firma Kemetyl ma swojej ofercie również płyny LOAT (Lobrid Organic Acid Technology). Stanowią one połączenie zalet płynów HOAT i OAT a ponadto, w ich składzie znajdziemy pakiet najwyższej jakości dodatków. Zalecane są one do silników hi-tech, które spełniają najnowszą normę emisji spalin Euro 6.
Czy dobór płynu po kolorze jest dobrym pomysłem?
To producent danego płynu decyduje jaki kolor mu nada. Nie ma norm, które obowiązywałyby w zakresie nadania płynom wyprodukowanym w poszczególnych technologiach konkretnych kolorów. Większość producentów , zgodnie z niepisanymi zasadami nadaje płynom HOAT barwy niebiesko-zielone, zaś płynom OAT różowe. Jeśli jednak chcemy uniknąć pomyłki, nie kierujmy się tym wyznacznikiem, jest bowiem spore grono producentów, które stosuje własne kolory.
Materiał partnera