Zima za pasem, a właściwie w niektórych rejonach Polski już widać jej pierwsze symptomy. Zatem to najwyższy czas na wymianę opon na zimowe, czy wymianę płynu do spryskiwaczy, ale również przygotowanie karoserii do zimy. W końcu zimą karoseria narażona jest nie tylko na piach, drobne kamienie czy drobinki lodu, ale również sól drogową czy błoto pośniegowe. W jaki sposób można zabezpieczyć lakier i na co należy zwrócić uwagę? Poznajcie garść porad na ten temat.
Dlaczego coraz młodsze samochody zaczynają korodować?
Producenci samochodów oszczędzają, na czym się da i stosują blachy gorszej jakości. To w połączeniu z zastosowaniem stosunkowo cienkiej powłoki lakierniczej sprawia, że nawet 3-letni samochód może już mieć pierwsze ślady korozji. Problem rozpoczyna się zwykle od profili zamkniętych, które to ze względu na położenie są najbardziej narażone na wnikanie pary wodnej i tym samym powstawanie rdzy. Są to fabryczne otwory, które są przy drzwiach, masce samochodu czy bagażniku i muszą być odpowiednio zabezpieczone, aby woda się do nich nie dostawała. O ten element należy dbać nawet w stosunkowo nowych samochodach, bo gdy się go zaniedba pozostaje już tylko neutralizowanie rdzy i nakładanie nowych powłok lakierniczych w skorodowanych miejscach. Warto wiedzieć, że zabezpieczenie kompletne na zimę musi dotyczyć zarówno podwozia samochodu, nadwozia, jak i właśnie profili zamkniętych. Ponieważ każdy użyty preparat musi się dobrze związać, to z kolejnymi pracami trzeba poczekać i całość może potrwać nawet 3 dni. Jeśli nie ma się doświadczenia w pracach blacharsko-lakierniczych, lepiej takie zabezpieczenie powierzyć fachowcom. Użyta przez nich chemia samochodowa zagwarantuje, że samochód będzie dobrze przygotowany do zimy. Oczywiście wszystkich, którzy znają się na rzeczy zachęcamy do samodzielnego zadbania o samochód w zaciszu własnego garażu, wszak dostępne są odpowiednie środki ochrony, ale i chemia samochodowa w sklepie lakierniczym.
Jakie produkty zapewnią najlepszą ochronę podwozia, nadwozia i profili zamkniętych? Jak przebiega zabezpieczanie podwozia?
Wszystkie elementy przed zabezpieczeniem powinny być dokładnie oczyszczone i osuszone. Są dostępne cztery rodzaje preparatów do zabezpieczania samochodu przed korozją: na bazie bitumu, kauczuku, wosku lub wody. Te pierwsze stosuje się na powozie. Do zabezpieczenia podwozia można stosować też środki na bazie kauczuku. One sprawdzają się także na nadkola. Progi, profile zamknięte, a także nadwozie zabezpiecza się woskiem. W trosce o środowisko stosuje się też środki na bazie wody. Jednak do ich zastosowania potrzebne są określone warunki zarówno temperatura, jak i wilgotność. Takie informacje można oczywiście znaleźć na etykietach produktów. Zabezpieczanie podwozia rozpoczynamy od jego gruntownego umycia i wysuszenia. Potem można przystąpić do mechanicznego usunięcia rdzy. Wcześniej jednak warto już na tym etapie zdemontować osłony i układ wydechowy. Trzeba też zabezpieczyć hamulce i przewody. Warto stosować na podwozie tzw. neutralizator rdzy, który jednocześnie zabezpiecza podwozie przed dalszym korodowaniem, bo zamienia tlenki żelaza w stabilny związek metaloorganiczny. Jednocześnie jest trwałą powłoką i barierą przed przenikaniem wody i zanieczyszczeń, która powinna wystarczyć na cały sezon zimowy.
W jaki sposób wykonać zabezpieczenie nadwozia krok po kroku?
Do zabezpieczenia nadwozia najlepiej zastosować wosk. Oczywiście samochód wcześniej należy bardzo dokładnie umyć, a w razie uporczywych zabrudzeń zastosować glinkę samochodową z preparatem poślizgowym do glinki. Samochód trzeba gruntownie wytrzeć i tu sprawdzą się gładkie ręczniki samochodowe niepozostawiające smug i rys. Później trzeba dokładnie obejrzeć powłokę lakierniczą. Jeśli występują jakiekolwiek ubytki należy je uzupełnić. Oczywiście drobne rysy można usunąć przy użyciu polerki orbitalnej i odpowiedniej pasty ściernej. Należy dobrać ją do jej głębokości. Na płytkie rysy wystarczy pasta wykańczająca. Gdy już samochód jest umyty i wypolerowany, można przystąpić do nakładania wosku. Powłoka woskowa może wytrzymać kilka miesięcy. Jeśli chce się zapewnić trwalszą ochronę, trzeba zdecydować się na powłokę ceramiczną, którą można wykonać już tylko w specjalistycznym warsztacie, czyli należy swój samochód powierzyć fachowcom.
O czym trzeba pamiętać przy zabezpieczaniu profili zamkniętych?
Ryba psuje się od głowy, a korozja w samochodzie postępuje od profili zamkniętych, zatem w żadnym razie nie można o nich zapomnieć. Najpierw trzeba je oczyścić, czyli po prostu przedmuchać przy użyciu sprężonego powietrza. W ten sposób można też usunąć zanieczyszczenia i wodę. Potem do profili wprowadza się środek zabezpieczający. Specjaliści polecają białe na bazie wosku. Dzięki temu można uniknąć nieestetycznych plam.
Odpowiednia chemia samochodowa może pomóc właściwie przygotować karoserię na zimowe warunki. Można zaopatrzyć się również w środek przeciwzamrożeniowy do szyb, który może się przydać, gdy już temperatura zacznie spadać poniżej zera.
Materiał partnera