Klocki to jedne z kluczowych elementów układu hamulcowego. Obecne przy każdym z kół, po naciśnięciu przez kierowcę pedału klocki zbliżają się do tarczy. Wytwarza się siła tarcia, która wywołuje spowolnienie ruchu koła, a przy mocniejszym dociśnięciu – jego zatrzymanie. Jednak klocki, podobnie zresztą jak tarcze, to elementy eksploatacyjne. Z czasem dochodzi do ich zużycia i konieczna jest wymiana. Jak sprawdzić stan klocków hamulcowych?
Dlaczego klocki hamulcowe się zużywają?
Warto zacząć od wyjaśnienia, czemu klocki hamulcowe z czasem ulegają zużyciu. Otóż pokrywa je warstwa materiału ciernego, i to on ma bezpośredni kontakt z tarczą hamulcową. Wskutek oddziaływania siły tarcia dochodzi do wycierana materiału. W konsekwencji z czasem jest on już zbyt cienki. W takiej sytuacji o tarczę zaczyna ocierać metalowa płytka, co może spowodować mniejszą efektywność hamowania. Ponadto powstaje wyższa temperatura. Do tego dochodzi jeszcze większa twardość płytki niż materiału ściernego. To wszystko przyczynia się do szybszego zużycia tarczy.
Zużyte klocki hamulcowe – sygnał wysyłany przez hamulce
Uznaje się, że klocki hamulcowe należy wymienić, kiedy grubość warstwy ciernej spadnie poniżej 2 mm. W takim momencie w większości samochodów wyprodukowanych w ciągu ostatnich kilkunastu lat hamulce same sygnalizują problem. Stosuje się dwa systemy – elektroniczny i mechaniczny. Ten pierwszy to bardziej nowoczesne rozwiązanie, które polega na zapalaniu się kontrolki. W niektórych samochodach najpierw pojawia się żółta kontrolka, informująca o zbliżającej się konieczności wymiany klocków, natomiast później zapala się kontrolka czerwona, oznaczająca konieczność natychmiastowej wymiany. W przypadku ostrzeżenia mechanicznego po wytarciu materiału ciernego do 2 mm podczas hamowania pojawia się charakterystyczny dźwięk.
Ocena wizualna klocków hamulcowych
Sprawdzenie mechaniczne zużycia klocków hamulcowych w zasadzie nie jest możliwe. Najlepsze efekty daje ocena wizualna. Należy sprawdzić grubość materiału ciernego. Można to zrobić na kilka sposobów. Producenci często tworząc klocki hamulcowe, pozostawiają rowki. Ich zanik oznacza zbyt duże wytarcie materiału. Ponadto wszelkie nierówności, a także zeszklenie powierzchni klocka oznacza jego zużycie lub uszkodzenie. W wielu przypadkach ocena sytuacji jest absolutnie oczywista, ponieważ spoglądając na klocek, widzimy metalową blaszkę. Oznacza to, że konieczna jest absolutnie natychmiastowa wymiana.
Materiał partnera