Kierowcy cenią ją za niezawodność, niskie koszty eksploatacji i estetykę. Toyota Corolla jest najlepiej sprzedającym się samochodem wszech czasów i najpopularniejszym sedanem. Przez ponad 5 dekad japoński kompakt wielokrotnie zmieniał rozmiary, kształty i charakter, ale nadwozie sedan zawsze stanowiło podstawę jego gamy modelowej. Corolla sedan najnowszej generacji po raz pierwszy jest dostępna z napędem hybrydowym. Nowy model właśnie debiutuje w salonach.
Historia Corolli zaczęła się w połowie lat 60. Szybko rozwijające się przedmieścia japońskich metropolii potrzebowały wygodnego, rodzinnego auta. Realizacją projektu zajęto się od razu z założeniem skonstruowania globalnego modelu. By nadać mu nazwę, która spodoba się na całym świecie, dział planowania produktów sięgnął po angielskie, włoskie i francuskie słowniki, a także stary japoński zbiór poezji. Tak powstała Corolla, czyli po łacinie „korona kwiatu”. Począwszy od pierwszej i na najnowszej, 12. generacji skończywszy – Corolla zawsze była sedanem. Występowała również w nadwoziach typu liftback, hatchback i kombi, a nawet coupe.
Obecnie co 30 sekund na świecie sprzedaje się kolejny egzemplarz Corolli, a łączna sprzedaż modelu zbliża się już do 46 mln samochodów. Od 1974 roku Corolla wielokrotnie stawała się światowym bestsellerem, utrzymując pozycję lidera nieprzerwanie od 2004 roku.
Corolla I – 1966
Nowy model w ofercie Toyoty, który zmotoryzował japońskie społeczeństwo, miał oferować więcej miejsca niż model Publica, a jednocześnie mieć na tyle niską cenę, by mogły sobie na niego pozwolić rodziny. Konstrukcja i wyposażenie musiały być wystarczająco atrakcyjne, by auto stało się spełnieniem marzeń klasy średniej. Stworzenie go powierzono Tatsuo Hasegawie, który zaprojektował 2- i 4-drzwiowego sedana.
Pod maskę trafiła nowoczesna, 4-cylindrowa jednostka 1.1 o mocy 60 KM, połączona z 4-biegową skrzynią, której dźwignię umieszczono w podłodze – choć dominowały wówczas konstrukcje z trzema biegami i sterowaniem pod kierownicą. Corolla otrzymała też nowatorskie, zwarte i lekkie zawieszenie z kolumnami MacPhersona, które zapewniało wysoki komfort jazdy. Podwozie nie miało punktów smarowania, a w silniku rzadziej zmieniało się olej, co znacznie obniżało koszty eksploatacji. Lakierowanie odbywało się z wykorzystaniem nowoczesnego procesu elektroforezy, a pracą zbudowanej specjalnie z myślą o Corolli fabryki po raz pierwszy sterował komputer.
Corolla II – 1970
Rosnąca skala produkcji skłoniła inżynierów do stworzenia nowego systemu jakości. W ten sposób na przełomie lat 60. i 70. narodził się, wdrażany potem przez inne globalne marki samochodowe, tzw. System Produkcyjny Toyoty. Drugą generację Corolli również projektował zespół Tatsuo Hasegawy, o 10 cm wydłużając rozstaw osi i poszerzając nadwozie, co zwiększyło tym samym ilość miejsca we wnętrzu. Po raz pierwszy oprócz sedana w ofercie pojawiły się również trzy inne, nowe wersje nadwozi. Pod maskę trafiły mocniejsze silniki 1.4 i 1.6. Zadbano również o bezpieczeństwo. Druga generacja Corolli jako pierwsza otrzymała fotele z fabrycznie montowanymi zagłówkami.
Corolla III – 1974
Roczna produkcja modelu okazała się większa niż VW Garbusa i już w 1974 roku japoński model zajął pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych aut osobowych na świecie. To także pierwsza Toyota, która otrzymała samoblokujące się pasy ze zwijaczami oraz bezpieczną kolumnę kierownicy. Z przodu i z tyłu zaprojektowano strefy kontrolowanego zgniotu. Nadwozie po raz pierwszy przebadano w tunelu aerodynamicznym, a silniki 1.4 i 1.6 wyposażono w katalizatory. Pod maską pojawiła się również zupełnie nowa konstrukcja o mocy 115 KM z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa.
Corolla IV – 1979
Dominującym nadwoziem wciąż pozostawał 2- i 4-drzwiowy sedan. W nowym modelu zastosowano szybką, zębatkową przekładnię kierowniczą. Auto było oszczędne i ciche. Pod maską po raz pierwszy znalazł się wysokoprężny silnik 1.8. W zawieszeniu zastosowano drążki reakcyjne i sprężyny śrubowe.
Łączna produkcja Corolli przekroczyła 10 mln sztuk. Czwarta generacja to pierwszy model Corolli, który trafił do Polski. W 1980 roku Pol-Mot sprowadził nad Wisłę 1000 egzemplarzy.
Corolla V – 1983
W procesie projektowania auta wykorzystano komputery, a wersje sedan po raz pierwszy otrzymały przedni napęd, który jest bardziej zwarty, tańszy i prostszy niż napęd na tylną oś stosowany w poprzednich generacjach. Dzięki temu zyskano większą sztywność nadwozia oraz więcej miejsca we wnętrzu. Pod maskę trafiły benzynowe silniki 1.3 i 1.6 litra oraz 1.8-litrowy Diesel. Absolutną nowością były benzynowe jednostki, mające po 3 zawory na cylinder i 4-biegowe, automatyczne skrzynie.
Corolla VI – 1987
Główną cechą Corolli szóstej generacji były silniki 1.5 z dwoma wałkami w głowicy, zapewniające wysokie osiągi i niskie spalanie. Jednostki typu DOHC (Double OverHead Camshaft) wcześniej stosowano jedynie w sportowych i wyczynowych samochodach. Najdroższe wersje auta otrzymały zawieszenie o zmiennej charakterystyce TEMS (Toyota Electronically Modulated Suspension). Standardem stały się tarczowe hamulce przedniej osi.
Corolla VII – 1991
Kolejna generacja była wyraźnie większa i lepiej wyposażona od poprzedniczki. Główny nacisk położono na komfort oraz przyjemność z jazdy. Komentatorzy chwalili Corollę VII za wzorowe prowadzenie. W droższych wersjach standardem były automatyczna klimatyzacja, czujnik parkowania i centralny zamek. Za dopłatą dostępny był ABS, poduszki powietrzne i elektrycznie regulowany fotel kierowcy. Wszystkie silniki otrzymały elektroniczny wtrysk paliwa.
Corolla VIII – 1995
Nadwozie ósmego modelu wykonano z wysokowytrzymałej stali, redukując jego masę o 50 kg. Pod maską znalazły się nowe, oszczędne silniki. Na rynku japońskim po raz pierwszy większą popularnością od sedana cieszyła się wersja kombi. W 1997 roku Corolla stała się najchętniej kupowanym modelem w historii motoryzacji, wyprzedzając pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy VW Garbusa. Rok później pod jej maskę trafił nowy, w całości wykonany z aluminium silnik 1.8 o mocy 120 KM.
Corolla IX – 2000
To pierwsza Corolla stworzona od podstaw w europejskim centrum projektowym japońskiego koncernu. Jej główne cechy to przestronne wnętrze, dobre prowadzenie i wysoki poziom bezpieczeństwa. W silnikach benzynowych zastosowano zmienne fazy otwarcia zaworów. Jednostki wysokoprężne otrzymały system wtryskowy common rail. Najsłabszego, 2-litrowego Diesla zastąpiono w 2004 roku jednostką o pojemności 1,4 l.
Corolla X – 2006
Ten model zaprojektowano z myślą o dwóch najważniejszych wówczas rynkach: europejskim i amerykańskim. W Europie dostępna była wyłącznie wersja sedan, zaś na rynek hatchbacków wszedł nowy model Auris. Pomimo zachowania wymiarów zewnętrznych poprzednika, we wnętrzu Corolli znów udało się wygospodarować więcej miejsca. Lepsze było także wyposażenie. Parkowanie ułatwiały ultradźwiękowe czujniki i umieszczona w środkowym lusterku kamera cofania. Jako opcja pojawił się wykorzystujący radar system zapobiegający zderzeniom. W 2007 roku Corolla otrzymała 5 gwiazdek za bezpieczeństwo w teście zderzeniowym Euro NCAP.
Corolla XI – 2012
Zdecydowanie większa od poprzedniczki – z wydłużonym o 10 cm rozstawem osi – Corolla 11 generacji stała się prawdziwie komfortowym sedanem, dysponującym przepastnym bagażnikiem o pojemności 452 l. Więcej miejsca zyskali podróżujący w obu rzędach siedzeń. W wyższych wersjach wyposażenia pojawił się 6-calowy ekran do obsługi multimediów. W 2016 roku razem a faceliftingiem do wyposażenia trafił pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, czytający znaki drogowe, ostrzegający przed niekontrolowanym opuszczeniem pasa ruchu, automatycznie zmieniający światła drogowe na mijania oraz zapobiegający zderzeniom dzięki automatycznie włączającemu hamulce systemowi przeciwkolizyjnemu. Corolla 11. generacji może mieć nawet siedem poduszek powietrznych i potrafi sama parkować. Pod maską pracują oszczędne silniki benzynowe 1.3 i 1.6 z systemem start/stop, które można łączyć również z bezstopniową przekładnią Multidrive S. Dostępna była także odmiana z wysokoprężnym silnikiem 1.4 D4-D.
Corolla XII – 2018
Zbudowana na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), najnowsza Corolla po latach znów staje się globalnym modelem obecnym na wszystkich rynkach w tej samej formie. Nowa Corolla w Europie jest dostępna nie tylko w wersji sedan, lecz również jako hatchback i kombi, a także w wersji TREK z podwyższonym zawieszeniem i w usportowionej wersji GR Sport. Sedan ma niżej umieszczony środek ciężkości, jest o 20 mm niższy i o 10 mm dłuższy od poprzednika, a także o 3 cm od niego szerszy.
Rozstaw osi sedana wzrósł do 2700 mm. Bagażnik ma teraz pojemność 471 l (o 19 l więcej niż u poprzednika). Odległość między oparciami w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń to rekordowe 990 mm. Toyota Corolla Sedan jest autem o wiele niższym, smuklejszym i bardziej muskularnym – ze stylistyką nawiązującą do prestiżowego Lexusa IS. Najnowsza Corolla charakteryzuje się lepszym prowadzeniem dzięki sprężystemu, wielowahaczowemu zawieszeniu tylnej osi i zwiększonej o 60 proc. sztywności skrętnej nadwozia. Za dopłatą dostępne jest nawet aktywne zawieszenie AVS.
Pierwszy raz w historii Corolla Sedan może być napędzana pochodzącym z Priusa napędem hybrydowym IV generacji o mocy 122 KM, umożliwiającym jazdę na silniku elektrycznym z prędkością do 115 km/h i pokonywanie wyłącznie z jego pomocą do 60 proc. dystansu w mieście. Napęd ten nie wymaga ładowania z zewnętrznej sieci. Pod maską może się znaleźć także benzynowy silnik 1.6 o mocy 132 KM. W ofercie nie ma jednostek Diesla.
O bezpieczeństwo dba system Toyota Safety Sense 2. generacji, zapobiegający kolizjom i automatycznie zatrzymujący pojazd w pełnym zakresie prędkości. W oparciu o aktywny tempomat i system utrzymujący auto pośrodku pasa ruchu możliwa jest półautonomiczna jazda. W wyposażeniu znajdują się także m.in. wentylowane przednie siedzenia i ogrzewana tylna kanapa.
@Newseria