Szybkie samochody, dzielnie walczące w rajdach od zawsze rozbudzały wyobraźnię wszystkich, posiadających domieszkę benzyny we krwi. Fanatycy ci marzyli o tym, aby usiąść za kierownicą pojazdów, którymi ścigają się ich idole i poczuć się jak oni podczas rywalizacji na odcinkach specjalnych. Aby przybliżyć przeciętnym kierowcom rajdowe emocje wielu producentów przygotowywało topowe wersje swoich samochodów, w prostej linii nawiązujące do modeli używanych w sporcie. Jedną z takich marek od dawna jest Subaru, którego najpopularniejszy model to legendarna Impreza. Dawniej obiekt westchnień wielu fanów szybkiej jazdy, dziś coraz łatwiej dostępny, szczególnie jeśli mówimy o pierwszej generacji tego pojazdu.
Historia modelu
Subaru Impreza zaprezentowana została w 1993 roku jak następca odchodzącego do lamusa Leone. Z pozoru rodzinny samochód, dostępny w wersjach nadwozia sedan i kombi, posiadał także znacznie szybszą od pozostałych wersję oznaczoną symbolem GT. Miała ona służyć jako baza do budowy wyczynowych rajdówek, rywalizujących w Mistrzostwach Świata. Jej atutem była bardziej kompaktowa budowa i mniejsza masa niż w dotychczas używanym przez Subaru World Rally Team modelu Legacy. Poza rywalizacją na międzynarodowych odcinkach specjalnych, odmiana GT miała również być, dostępną dla szerokiej klienteli, namiastką ekstremalnych wrażeń, jakich doznają za kierownicą samochodów spod znaku plejad, rywalizujący o tytuł Rajdowego Mistrza Świata Ari Vatanen czy Colin McRae.
Subaru Impreza GT wyposażona została w dwulitrowy, turbodoładowany silnik w charakterystycznym dla tej marki układzie boxer, będący źródłem niezapomnianych wrażeń akustycznych. Początkowo generował on 208KM. W roku 1997 jego moc wzrosła do 211KM, a dwa lata później motor zyskał kolejne 7KM. Pozwalało to na przyspieszenie od 0 do 100km/h w około 6 sekund i rozwijanie prędkości maksymalnej znacznie przekraczającej 200 km/h. Model ten posiadał, jak każdy inny samochód Subaru, stały napęd na 4 koła, zapewniający doskonałą trakcję w każdych warunkach.
Jak Subaru Impreza radzi sobie z upływem czasu?
Produkcję pierwszej generacji japońskiego sportowca zakończono w 2000 roku. Mimo, iż od tego czasu minęło już prawie dwadzieścia lat, pojazd ten nadal cieszy się sporą popularnością na rynku wtórnym i wciąż zachwyca swoimi ponadprzeciętnymi osiągami, a także niepowtarzalnym i niemożliwym do pomylenia z niczym innym, dźwiękiem silnika. Obecnie ceny zaniedbanych egzemplarzy z pierwszych lat produkcji oscylują w okolicach 15 tysięcy złotych. Zadbane i zachowane w doskonałej kondycji samochody, szczególnie z końcówki produkcji potrafią kosztować nawet cztery razy więcej. Głównym mankamentem jest słaby stan blacharski wielu oferowanych do sprzedaży pojazdów. Nie tylko są one skorodowane, szczególnie w okolicach tylnych nadkoli, ale także posiadają wypadkową przeszłość, która może objawiać się chociażby nieprawidłową geometrią podwozia.
Subaru Impreza GT to niezwykle ciekawy samochód, dostępny dla coraz szerszego grona odbiorców. Jego osiągi i możliwości nadal wprawiają w zachwyt nawet najbardziej doświadczonych i wymagających kierowców. Za stosunkowo nieduże pieniądze daje on możliwość poczuć się jak legendy rajdowych tras. W nim każdy z nas może być niczym Colin McRae.
KKL