Niezawodność i bezpieczeństwo to cechy, którymi powinien charakteryzować się każdy samochód. Jednak części i elementy pojazdu ulegają eksploatacji, wskutek czego dochodzi do usterek i awarii mogących zaważyć na bezpieczeństwie kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Istnieje szereg symptomów, które wskazują, że coś niedobrego dzieje się z autem. Dowiedzmy się jak je rozpoznać i właściwie zareagować.
Świecące kontrolki na desce rozdzielczej
Kontrolki, które powinny być widoczne i zaświecone na desce rozdzielczej podczas jazdy w samochodach kojarzą się przede wszystkim z zapalonymi światłami. Kontrolki „bezpieczne” są koloru zielonego i informują one o tym, że któryś podzespół jest włączony i działa prawidłowo. Problem pojawia się wtedy, kiedy na desce rozdzielczej zapalają się kontrolki w kolorze pomarańczowym lub czerwonym, które powinny być nieaktywne.
Kontrolki w kolorze pomarańczowym oznaczają nieprawidłowości w funkcjonowaniu podzespołów i powinny być sygnałem do jak najszybszego odwiedzenia mechanika. Przykładowo kontrolka pomarańczowa „check engine” informuje o niewłaściwej pracy silnika i udaniu się do serwisu, który zdiagnozuje usterkę, a pomarańczowa żarówka na kokpicie sygnalizuje konieczność zmiany przepalonej żarówki.
Zaświecenie czerwonej kontrolki to sygnał do natychmiastowego przerwania jazdy, ponieważ oznacza poważną awarię wywołująca zagrożenie dla samochodu, lub użytkownika. Słynna „lampa Aladyna” oznacza zbyt niskie ciśnienie w układzie smarowania występujące wskutek niedostatecznej ilości oleju. W trybie pilnym należy olej uzupełnić i przed wznowieniem jazdy upewnić się za pomocą bagnetu, że wlana została wystarczająca ilość. Czerwone kontrolki hamulców, wysokiej temperatury silnika lub ładowania akumulatora wymagają natychmiastowej wizyty w serwisie i naprawy zużytych podzespołów.
Wibracje kierownicy
Źródłem nadmiernych drgań kierownicy podczas prowadzenia samochodu może być niewłaściwe wyważenie opon, uszkodzona opona lub skrzywiona piasta koła. O ile skrzywiona piasta koła wymaga wyprostowania lub wymiany i nie jest konieczna natychmiastowa reakcja, o tyle uszkodzona opona może skutkować pęknięciem w trakcie jazdy, co wiąże się z bezpośrednim zagrożeniem życia kierowcy i pasażerów. Nie należy ignorować drgań kierownicy, ponieważ mogą oznaczać również zużycie podzespołów układu zawieszenia, takich jak sworznie, wahacze, lub półosie. Drgania podczas hamowania oznaczają wyeksploatowanie tarcz lub klocków hamulcowych, które należy jak najszybciej wymienić. Wibracje kierownicy wymagają szybkiego znalezienia powodu występowania tego zjawiska i usunięcia przyczyny.
Niepokojące odgłosy dochodzące z podwozia
Stukanie podczas jazdy dochodzące spod pojazdu spowodowane jest najczęściej z awarią podzespołów zawieszenia, układu kierowniczego lub stabilizatora. Szczegóły dotyczące zakresu usterki może ocenić tylko mechanik. Nie należy zwlekać z diagnostyką pojazdu, ponieważ jeśli jedna część nie działa prawidłowo, inne zostają nadmiernie obciążone, co skutkuje ich szybszym niż zwykle zużyciem. Od razu po pojawieniu się niezidentyfikowanych stuków w podwoziu, należy udać się do serwisu. Innym często spotykanym odgłosem wskazującym na usterkę jest charakterystyczne buczenie w kole, to sygnał, że czas wymienić łożysko na nowe.
Dobry stan techniczny pojazdu jest gwarantem bezpieczeństwa pasażerów i kierowcy. W przypadku jakichkolwiek objawów wskazujących na nieprawidłowe funkcjonowanie samochodu wskazana jest jego diagnostyka w celu ograniczenia pogłębiania się awarii. Część „dolegliwości” można zniwelować od razu, dolewając olej, lub wymieniając uszkodzoną oponę. Jednak jeśli nie potrafimy samodzielnie poradzić sobie z usterką, ze względów bezpieczeństwa nie zwlekajmy z wizytą u mechanika.
DKR