tesla
Już krótko po premierze Tesla Model 3 podzieliła fanów motoryzacji i potencjalnych klientów | fot.: materiał partnera

Tesla Model 3 – elektryczny bestseller

Amerykańska marka Tesla zalicza się do pionierów elektromobilności oraz stosowania wielu nie tyle nawet nowoczesnych, ile nowatorskich rozwiązań technologicznych, związanych np. z bezpieczeństwem jazdy. Model 3 jest jej najmniejszym samochodem, który na wielu rynkach zdobył ogromną popularność.

Tesla Model 3 jest pojazdem o całkiem sporym jak na dzisiejsze czasy stażu rynkowym. Zaprezentowana została w 2016 roku, a od 2017 obecna jest na rynku amerykańskim. Do europejskich salonów wjechała w 2019 r., zaś od 2020 można ją kupić w Polsce. Ten należący do segmentu premium samochód klasy średniej okazał się ogromnie popularny; w niektórych krajach (np. w Norwegii) jest najchętniej kupowanym autem elektrycznym, a często też samochodem w ogóle.

Można śmiało powiedzieć, że przetarł rynkowy szklak dla „elektryków” innych marek: niemieckich, francuskich, japońskich czy koreańskich. Stało się tak, mimo iż opinie o Tesli Model 3 były i nadal są bardzo zróżnicowane, od skrajnie pozytywnych po skrajnie negatywne.

Tesla Model 3 – dane techniczne i wersje

Aktualnie Tesla Model 3 oferowana jest w trzech wersjach silnikowych, a zarazem trzech poziomach wyposażenia.

Jest to pojazd klasy średniej. Długość całkowita wynosi 469,4 cm, szerokość – 208,8 cm z lusterkami i 189,4 cm bez lusterek, a wysokość to 144,3 cm. Rozstaw osi wynoszący 287,5 cm przekłada się na bardzo przestronne wnętrze. Bazowa pojemność tylnego bagażnika to 561 litrów, do tego dochodzi przedni mieszący 88 l. Dostępny jest napęd tylny lub na wszystkie cztery koła w zależności od wersji:

Tesla Model 3 – jeden silnik elektryczny i tylnym napęd. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 6,1 s, prędkość maksymalna to 225 km/h. Zasięg, według WLTP sięga 491 km.

Tesla Model 3 Long Range wyposażony jest w dwa silniki elektryczne i napęd na wszystkie koła. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 4,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 233 km/h. Zasięg to 602 km.

Tesla Model 3 Performance również oferuje dwa silniki elektryczne i napęd na wszystkie koła. To bardzo szybki pojazd, przyspieszenie 0-100 km/h wynosi bowiem 3,3 s. Prędkość maksymalna sięga 261 km/h, natomiast zasięg pozwala na przejechanie 547 km bez ładowania.

Wyposażenie standardowe:

Model 3:

– 8-calowe obręcze kół Aero

– bateria Standard Range

– podstawowy Autopilot

– lusterka boczne automatycznie przyciemniane, elektrycznie składane i podgrzewane

– wnętrze All Black

– przednie fotele podgrzewane i regulowane elektrycznie

– podgrzewane przednie i tylne siedzenia

– podgrzewana kierownica

– przyciemniany szklany dach, chroniący przed promieniowaniem ultrafioletowym i podczerwonym

– dywaniki

– wyświetlacz centralny o przekątnej 15 cali

– konsola centralna ze schowkiem, 4 portami USB i możliwością bezprzewodowego ładowania dwóch smartfonów

– ulepszony system audio – dźwięk przestrzenny

– muzyka i multimedia przez Bluetooth

– port USB-A w schowku podręcznym, z dołączonym przenośnym urządzeniem pamięci o pojemności 128 GB.

Model 3 Long Range ma dodatkowo na pokładzie:

-18-calowe obręcze kół Aero

– bateria Long Range.

Model 3 Performance oferuje wyposażenie wersji podstawowej plus:

– 20-calowe obręcze kół Uberturbine

– bateria Long Range

– obniżone zawieszenie

– hamulce Performance

– spojler z włókna węglowego

– pedały ze stopu aluminium.

Dostępne jest pięć kolorów nadwozia: biały Pearl White Multi-Coat (bez dopłaty), czarny Solid Black (5500 zł), szary Midnight Silver Metallic (7200 zł), niebieski Deep Blue Metallic (7200 zł) oraz czerwony Red Multi-Coat (9000 zł).

Samochód obejmuje 4-letnia gwarancja z limitem 80 000 km, natomiast akumulator trakcyjny podlega dodatkowo 8-letniej gwarancji.

Tesla Model 3 – zmiany na lepsze

Już krótko po premierze Tesla Model 3 podzieliła fanów motoryzacji i potencjalnych klientów. Wiele osób było zachwyconych nowoczesnością samochodu, pionierskimi rozwiązaniami technicznymi takimi jak Autopilot, wysokim komfortem czy świetnym prowadzeniem. Szybko jednak pojawiły się narzekania na bardzo słabą jakość montażu (np. odpadająca z powodu złego zamocowania kierownica) lub błędy oprogramowania. Poskutkowało to licznymi reklamacjami ze strony klientów oraz niższą niż zakładana – aczkolwiek i tak imponującą – liczbą zamówień.

Producent systematycznie wprowadzał modyfikacje, poprawiając jakość samochodu i eliminując błędy. Systematycznej poprawie ulegały też osiągi, dzięki stosowaniu nowych jednostek napędowych. Komputer Nvidii zastąpiono bardziej zaawansowanym Hardware 3, stanowiącym autorską konstrukcję Tesli. Obecnie sprzedawane egzemplarze Modelu 3 są o wiele wyższej jakości niż te z początku produkcji.

Materiał partnera

Sprawdź także

Orlen-ładowanie-samochodu

Orlen otwiera się na e-tankowanie

Na razie na niemieckich stacjach sieci Star, ale jeszcze w tym roku także w sieci …